Processen

Originaltitel: Le procès
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1962

Om Processen:

Josef K vaknar en morgon av att polisen stormar in i hans sovrum. De informerar honom om att han ska åtalas men ingen talar om vilket brott han skulle ha begått. Han känner sig väldigt maktlös inför den snåriga domstolsbyråkratin och snart är han djupt indragen i processen. Josef K förstår nu att någonting är fundamentalt fel...
Baserad på romanen "Der Process" av Franz Kafka från år 1925.

Titel: Fascisten
Originaltitel: Zamok
Regissör: Aleksej Balabanov
År: 1994
Zamok

Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Elsa Martinelli, Suzanne Flon, Orson Welles, Akim Tamiroff, Madeleine Robinson, Arnoldo Foà, Fernand Ledoux, Michael Lonsdale, Max Buchsbaum, Max Haufler, Maurice Teynac, Wolfgang Reichmann, Naydra Shore

Orson Welles

Drama

The Trial

Frankrike, Västtyskland, Italien
Diskussioner om Processen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Processen (84 st)
Gordyal (Anmäl)   10/10 2017
Skitsnygg och rejält tråkig. (5+/15)
frommen (Anmäl)   5/3 2016
Handlingen var jobbig och förutsägbar, har man sett fem minuter av processen så har man sett hela. Ett mkt snyggt foto och en fin estetik drar upp betyget ett snäpp
Jämte (Anmäl)   16/5 2015
En udda och annorlunda film. Minnesvärt foto, bra användning av ljus och skuggor. En stark trea.
KimEkberg (Anmäl)   4/5 2015
på många sätt genialsk, och påminner ganska mycket om zulawski,eller vice versa. monumentalt spel av perkins, fantastiskt foto och bra musik. femme fatale-grejen känns ju lite trött, men det går väl att se emellan fingrarna.
sille (Anmäl)   17/10 2014
wow