Psycho

Originaltitel: Psycho
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1960

Om Psycho:

Sekreteraren Marion Crane stjäl pengar på sitt jobb, flyr till ett motell, ångrar sig och tänker återvända hem. Den trevlige motellägaren Norman Bates, en utåt sett lite udda kille, bär tyvärr på en fruktansvärd hemlighet.
Se filmen på Headweb

Regissör: Michael Powell
År: 1960
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Peeping Tom - en smygtittare

Janet Leigh, Anthony Perkins, John Gavin, Vera Miles, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Vaughn Taylor, Frank Albertson, Lurene Tuttle, Patricia Hitchcock, John Anderson, Mort Mills

Joseph Stefano

Thriller, Skräck, Mysterium

Alfred Hitchcock's Psycho

Recension Psycho

- ray sätter betyg 5 och skriver:
1960 föddes en klassiker, Alfred Hitchcock gjorde sin allra första amerikanska produktion, vilket resulterade i en enorm kassasucce. Hitchcock som under sin framgångsrika filmkarriär, mestadels inriktat sig på att skapa skräck och spänning på bioduken, fortsatte med det han var bäst på och skapade 1960 en av filmhistoriens allra rysligaste filmproduktioner, som fortfarande ger en kalla kårar. Janet...

Recension av Psycho - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Mysterium Top 50, Skräck Top 50
Diskussioner om Psycho  (0 diskussioner)
Kommentarer om Psycho (658 st)
Pi-R (Anmäl)   26/4 2018
Ruskigt bra film, med Perkins rollprestation som höjdpunkt, men även övrigt skådespeleri, foto, och ljud & ljus är fenomenalt. Den avslutande psykologiseringen är dock en större skönhetsfläck än vad jag mindes, men det hindrar inte filmen från att förbli en av filmhistoriens absoluta höjdpunkter, inte bara för dess betydelse för senare filmskapande, utan definitivt också som eget verk
Nalleman (Anmäl)   2/1 2018
Strålande!
Filmfantast86 (Anmäl)   30/8 2017
Klassiker!
Johan2006 (Anmäl)   18/8 2017
Har sett flera Hitchkockfilmer, denna var den bästa. Riktigt riktigt bra. Och 2 ställen i filmen är jag rakt av skräckslagen. Bra porträtt rakt igenom. Psykologiförklaringen känns dock 50% löjlig, 50% kul Hitchkockfeeling. Norman Bates kommer man att minnas!
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Det här måste väl va den mest tongivande film som någonsin gjorts, ett riktigt original. I början är det thriller stämning, handlingen glider så småningom åt skräckhållet. Spännande är det hela tiden. Det här är ju en nästan 60 år gammal film så visst måste en viss hänsyn till det när man jämför och betyg-sätter filmer över tid. Ett mästerverk av sin tid är det och Hitchcock är en mästare. Anthony Perkins gör en helt strålande insats som den störde Norman Bates.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Psycho