Public Enemies

Originaltitel: Public Enemies
Regissör:Michael Mann
Utgivningsår:2009

Om Public Enemies:

Historien utspelar sig under brottsvågens år 1933-34 när gangsterlegenderna John Dillinger, Baby Face Nelson och Pretty Boy Floyd härjade fritt i USA. Regeringen försök att stoppa dem ledde till att J. Edgar Hoover tillsatte Melvin Purvis för att leda den ökända jakten på Dillinger som förvandlade FBI till landets första federala poliskår.

Titel: Gangster Squad
Regissör: John Milius
År: 1973
Genre: Drama, Action, Kriminalare
Dillinger

Johnny Depp, Christian Bale, Jason Clarke, Stephen Dorff, Billy Crudup, Emilie de Ravin, John Ortiz, Giovanni Ribisi, David Wenham, Leelee Sobieski, Lili Taylor, Marion Cotillard, Stephen Graham, James Russo, Stephen Lang, Channing Tatum, Shawn Hatosy

Ronan Bennett, Michael Mann, Ann Biderman

Drama, Kriminalare, Biografi

Recension Public Enemies

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Ibland stöter man på filmer som är utom denna värld. Man sugs in i dem och förflyttas på något sätt in i en annan värld. Man vill inte att det ska ta slut utan bara fortsätta i evigheters evighet. Jag har stött på det fenomenet ett antal gånger och varje gång är en påminnelse om varför jag faktiskt ägnar så mycket tid åt film. Det är höjdpunkten av alltihop, just då man ser på något som verkligen fångar...

Recension av Public Enemies - Läs hela!

Diskussioner om Public Enemies  (0 diskussioner)
Kommentarer om Public Enemies (475 st)
Ranma (Anmäl)   21:27 5/3
Nja. Väldigt ojämn och stundtals rörig. Vad vill man egentligen berätta, det är inte speciellt tydligt.
Green Mamba (Anmäl)   18/11 2018
Var riktigt seg i början, men blev bättre och bättre ju längre filmen gick.
Ful_fisk (Anmäl)   17/8 2018
Lite rörig och oengagerande i allt pang pang, men framåt slutet blev det ganska spännande ändå. Depps Dillinger är en rätt blek huvudperson, och Bale och Cotillard gör inget särskilt heller; istället är det lite oväntat Stephen Lang som Bales främsta vapenman och Stephen Graham som Babyface Nelson som står för de starkaste insatserna. Michael Mann kan bättre film, men en hyfsad trea räcker det nog till ändå, även ifall detta inte är något man sett göras bättre många gånger förut.
Raimo_1985 (Anmäl)   10/2 2018
Detta är utan tvekan den minst bra Michael Mann-filmen jag sett hittills. Visst, mycket är snyggt och actionfrekvenserna fräser på i pålitlig, högljudd och fet Michael Mann-stil. Men vem är John Dillinger egentligen förutom en sträng bankrånare som polisen inte kan fånga, på ett totalt ofattbart sätt (vissa grejer hoppas jag verkligen inte att det har hänt!) och varför ska vi bry oss om honom? Detta är andra gången jag ser den förvisso begåvade skådespelaren Depp spela en gangster (den gången innan var Blow) jag inte fattar alls varför vi som tittar ska bry oss om. Svårt att känna något för någon i filmen, och det är väl meningen att man ska göra i en Hollywood-rulle? ;) Starkt godkänt trots allt för de Michael Mann-kvalitéer som faktiskt går hela vägen, som det snygga filmandet, fet action och bra ljud.
sodomiten (Anmäl)   9/1 2018
Helt stensäker etta. Upplägget i liknande filmer är att man hejar på skurken. Här är det totalt skitsamma för filmen är så långtråkig att klockan förefaller stå still, att det aldrig tar slut. Minns reklamaffischerna i t-banan och busshållplatserna när den kom på bio, vilken jävla bluff..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Public Enemies
Se filmen