Pulp Fiction

Originaltitel: Pulp Fiction
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:1994

Om Pulp Fiction:

Torpederna Vincent och Jules utför ett uppdrag åt sin chef, samtidigt som boxaren Butch ställer upp i en fixad match, samtidigt som...
Se filmen på Plejmo

Regissör: Joel Coen, Ethan Coen
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Äventyr
No Country for Old Men

Tim Roth, Amanda Plummer, John Travolta, Samuel L Jackson, Bruce Willis, Ving Rhames, Rosanna Arquette, Maria de Medeiros, Quentin Tarantino, Uma Thurman, Christopher Walken, Eric Stoltz, Harvey Keitel, Steve Buscemi, Peter Greene, Frank Whaley

Quentin Tarantino

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Pulp Fiction

- connya sätter betyg 4 och skriver:
I parodier om Pulp Fiction ser man hur någon kommer med den hög med manus som ska bli filmen och killen som ska levera manuset krockar med någon och alla sidor hamnar i oordning. Ett roligt skämt tycker jag. Och när jag gick i högstadiet och såg filmen ägnade jag och en kompis flera timmar åt att skriva ner historien och försöka binda ihop den och lista ut vilket som hände förut och vilket som...

Recension av Pulp Fiction - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om Pulp Fiction  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pulp Fiction (1870 st)
KyLLo (Anmäl)   03:45 22/8
Man måste ju få ge kritik även till en av Filmtipsets högst rankade filmer. Jag tycker att bristerna ligger i att filmen är spretig och känns konstruerad. Det är som om jag eller någon annan skrivglad amatör skulle gräva fram sina sparade gamla idéer, skämt, påbörjade historier och liknande, blanda det med sina favoritingredienser från filmer och göra en egen långfilm av det. Visst blir det en annorlunda blandning, men det är som när folk gör pizza med alla tänkbara olika favoritingredienser som topping på en och samma pizza. Ofta blir den så vidrig att de är nära att kräkas. Pulp Fiction är inte en seriös film, men heller ingen komedi. Sedan tycker jag att den är osympatisk och osmaklig också. Jag har väldigt svårt för det när det är obefogat och bara känns som effektsökeri. Dialogerna skulle jag kunna föreställa mig i en finnig och fjunig tonårskilles skrivbok. Det är mycket "bitch", "fuck" och "motherfuckin'". Tänker på killen som rappade i Idol och sedan försökte övertyga juryn om att han var tillräckligt mogen för att veta vad "fuck" betyder. I Pulp Fiction känns det som att allt är överdrivet och tillgjort för att verka coolt. Och just därför blir den ännu mer ocool. Skämten i Pulp Fiction är emellanåt så dåliga att man vill ge dem på käften. Ibland finns det inte någon poäng och ibland träffar den helt fel. En dialog/vits kan vara uppbyggd på det här viset: "Vet du vad jag tycker om filmen Leon?" "Nä!" "Jag älskar den. Vet du vad jag tycker om Fight Club?" "Nä!" "Jag älskar den." "Vad tycker du om Pulp Fiction då?" "Den har jag inte sett, så hur fan ska jag kunna veta det.". De hånflabbar åt att européer är annorlunda. Det är förstås inte förbjudet, bara väldigt lågt, tråkigt och väldigt amerikanskt. Förlåt, men det stärker fördomar. Det finns en del som jag tycker om också, som skådespelarna (även om det är lite pajasvarning i just den här). Jag tycker också att det finns uppslag som man skulle kunna förvalta bättre. Det är en film som ger mig skrivlust och en ny tro på det som jag en gång stoppat undan. Jag gillar en del av Tarantinos filmer starkt, men det här är fortfarande den sämsta. Den kommer för alltid att vara tonårsanteckningarna som lyckades rymma från skrivboken. Det är däremot ingen värdelös film, det är bara det att det finns väldigt mycket som kan förbättras.
Bengt_a (Anmäl)   10:59 22/7
Jag såg filmen för 20 år sedan och tyckte den var bra men lite väl våldsam. Idag såg jag om den, med mina (stora) barn, och vi konstaterade alla att den är ett genialiskt mästerverk på så många sätt. Tarantino for President!
Sarakin76 (Anmäl)   17:29 29/6
Dette er genialiskt! Wasteoftime: Du er akkurat hva navnet ditt antyder: wasteoftime!
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Tarantinos bästa och förmodligen det bästa som någonsin har gjorts i genren. Dialog och ja det mesta är vrickat och mycket annorlunda och blodigt. Berättandet sker med kronologiska kast och flera parallell historier som går ihop mot slutet på ett klurigt sätt. Det kan inte bli så mycket bättre än så här, och det hela tillhandahålls med häftig musik.
wasteoftime (Anmäl)   25/10 2016
Det är svårt, att vara i min ålder, och inte ha en speciell relation till Pulp Fiction, oavsett vad den relationen må vara. I alla fall om man är intresserad av film, eller ens lite intresserad av film. Men det innebär ju inte att jag tycker att filmen håller. Jag minns tydligt första gången jag såg filmen, och vad den gjorde för mig, och mitt filmtittande, baserat på det, skulle den ha en klockren femma. Men nu är det inte så jag resonerar när jag sätter betyg. Jag vet inte exakt hur jag resonerar, snarare går jag på något slags känsla i kombination med intryck. Är det fortfarande, ur många aspekter, en häftig film? Javisst. Roar den mig? Jovars. Men är det bra? Njaaae, det är sjukt nära, men det når inte ända fram, vissa scener, ja, som helhet, nej. Den lever lite för mycket på sitt rykte om att vara coolast i stan. Sådant funkar inte för mig, på gott och ont. Pulp Fiction är på inget sett en dålig film, men på samma sätt, kan jag inte heller säga att det är, efter att ha sett den igen nu, bra. Det är en hårsmån ifrån, ibland kanske två, men ja, nära skjuter ingen hare, osv. 0,0 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pulp Fiction