2.6

Purpurfärgen

Nyinspelad musikal av originalfilmen med samma namn. Berättar historien om Celie som växer upp i den amerikanska södern och som efter en uppväxt full av övergrepp blir bortgift med Albert, där övergreppen fortsätter. Men hennes inre krafter väcks till liv i samband med att några starka kvinnor korsar hennes väg.

Originaltitel The Color Purple
Regissör Blitz Bazawule
Manus Alice Walker, Marcus Gardley, Marsha Norman
Genre Drama, Musikal
Skådespelare Fantasia Barrino, Taraji P Henson, Danielle Brooks, Coleman Domingo, Corey Hawkins, Phylicia Pearl Mpasi, Halle Bailey, Deon Cole, Louis Gossett Jr

HerrNenne
2024-02-10
Det är mest jobbigt att se ganska länga, men det är ju historiens fel. Blir värt det i slutet. Jag älskar verkligen miljöerna och fotot. Det blir ibland lite mood whiplash när det bryter ut i sång och ibland hindrar det känslorna från att få fullt genomslag kan jag känna.
Albion
2024-02-10
Purpurfärgen som musikal blir lite annorlunda berättad när musik och dansinslagen ska få plats jämfört med originalet men det är ofta en frisk fläkt och fungerar bra med ett par undantag. Grundberättelsen är ju stark berg- och dalbana om övergrepp, förtryck men också om hopp och upprättelse. Betyget blir en stark 3;a, 3+