Purpurfärgen

Originaltitel: The Color Purple
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1985

Om Purpurfärgen:

Celie växer upp i den amerikanska svarta södern i början av 1900-talet. Hon utnyttjas sexuellt av sin far och blir tilldelad sin man Albert. Hennes nya hem blir inte mycket bättre men kvinnor i hennes omgivning lär henne att tro på sig själv.

Titel: Ciderhusreglerna
Genre: Drama, Komedi
Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
12 Years a Slave

Laurence Fishburne, Whoopi Goldberg, Danny Glover, Rae Dawn Chong, Margaret Avery, Oprah Winfrey, Desreta Jackson, Adolph Caesar, Dana Ivey, Willard E Pugh, Akosua Busia

Menno Meyjes

Drama

Diskussioner om Purpurfärgen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Purpurfärgen (160 st)
Solidus (Anmäl)   14:37 28/7
Starkt och obehagligt drama som ändå lyckas bjuda på en del värme. Fantastiskt skådespel i kombination med Spielbergs sinne för att berätta historier gör detta till en sevärd dramaproduktion. Filmen hade gärna fått sluta cirka 20 minuter tidigare, då resten känns överflödigt.
Rai (Anmäl)   23:25 27/2
Jobbig film att se, men riktigt bra!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Barneyk (Anmäl)   23/9 2017
Det här känns lite för naivt och sentimentalt på ett sätt jag inte tar till mig, dessutom känns den bitvis rent av "cartoonish" på ett sätt som skär sig. Men den är överlag välgjord och har ett par bra moment och sådär så en mycket knapp trea räcker det nog till ändå. En historia som borde vara mer gripande.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Har inte läst Alice Walkers mycket lovprisade bok, men jag är säker på att det här är ett av de bättre exemplen på förvandlingsnumret "bra bok till bra film". Det här är en mycket kvalitativ film (en tidig Spielberg). Historien som berättas är grym med en bedövande sentimentalitet. Då och då även nöjsamt och charmfullt, så det blir ett och annat leende mellan tårarna. Har just sett om filmen, nu på blu-ray. Med blu-ray stegras ju nöjet av de vackra bilderna ytterligare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Purpurfärgen