Hjärter dam

Originaltitel: Dronningen
Regissör:May el-Toukhy
Utgivningsår:2019

Om Hjärter dam:

Anne driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar. Hon och hennes man Peter lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp. Peter har svårt att komma nära sin förlorade son, men Anne hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklas Anne och Gustavs relation mot något allt mer förbjudet som kan äventyra allt.

Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Frederikke Dahl Hansen, Diem Camille Gbogou, Preben Kristensen, Mads Wille, Elias Budde Christensen, Peter Khouri, Stine Gyldenkerne, Ella Solgaard, Marie Dalsgaard, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann

May el-Toukhy, Maren Louise Käehne

Drama

Queen of Hearts

Danmark, Sverige
Diskussioner om Hjärter dam  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hjärter dam (5 st)
nikdelarge (Anmäl)   14:18 7/6
Fruktansvärt tung film.
haajen (Anmäl)   08:30 10/5
Superb film, skådespeleri, regi och foto är top notch. Skapar en tryckande stämning från start och bibehåller denna hela vägen, man sitter som på nålar. Det enda som inte gör att den får en 5a är aningen för många slut.
Gordyal (Anmäl)   18:12 1/5
Två timmar Trine show, trettio minuter megaångest - wow! Aningen händelselöst och långsamt, fast å andra sidan är det skönt att få fördjupa sig i karaktärerna. Och även om Trine dominerar så är även Gustav Lindh grymt bra. Däremot var det några stickspår som slarvades bort på vägen, men jag tycker att det funkade väldigt bra ändå. (11-/15)
Jaganatha (Anmäl)   17:43 1/5
Riktigt sorglig och ångestladdad film som håller ända till slutet. Ännu ett bevis för att danska regissörer vida överglänser svenska. Bra skådespeleri och foto och dialogen fungerar, vilket annars ofta är ett problem i svensk film.
Molestaire (Anmäl)   09:10 4/2
Oerhörda skådespelarinsatser, framför allt av Gustav Lindh, och total ångest i biostolen under hela sista timmen av visningen. Fotot mästerligt, settingen likaså.