Quills

Originaltitel: Quills
Regissör:Philip Kaufman
Utgivningsår:2000

Om Quills:

Några år efter den franska revolutionen sitter Markis de Sade inspärrad på mentalsjukhuset Charenton som leds av den godhjärtade abbén François de Coulmier. Med hjälp av tvätterskan Madeleine LeClerc smugglar de Sade ut nya manuskript som publiceras till folkets stora förtjusning och kejsar Napoleon I:s stora förtret. Napoleon skickar Dr. Royer-Collard till Charenton i ett försök att tysta markisen.

Titel: Parfymen: Berättelsen om en mördare
Originaltitel: Goya's Ghosts
Regissör: Milos Forman
År: 2006
Goya's Ghosts

Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Jane Menelaus, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn, Danny Babington, Stephen Marcus, Elizabeth Berrington, George Antoni

Doug Wright

Drama, Biografi

USA, Storbritannien, Tyskland

Recension Quills

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
Det är sällan man får uppleva en så färgstark, effektiv, sexistisk, och dramatisk film. Det är absolut en av 2000-talets hittills bästa filmer. Det börjar med att en hora huggs till döds, och sen rullar filmen vidare med den unika berättelsen om en tvätterska, Madeleine, som smugglar ut markis de Sades, som är psykotisk sjuk, romaner till en förläggare. Det är inte vilken bok som helst - det är...

Recension av Quills - Läs hela!

Diskussioner om Quills  (0 diskussioner)
Kommentarer om Quills (123 st)
Haenskii (Anmäl)   31/10 2017
Samtliga skådespelare gör lysande rollprestationer. Äntligen en film om sex som inte blir löjlig eller ostig. Jag skrattar, jag blir förfärad och jag inser att jag sett en unik film.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Krille80 (Anmäl)   4/12 2014
Det är sällsynt men någon gång här och där hamnar man framför en film som är svår att tycka om men ändå av någon anledning fortsätter man att titta. Anledningen är att man får skådespelarprestationer som är helt fantastiska. Här är det Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix och Michael Caine som imponerar. 3+
Taliah (Anmäl)   8/12 2013
Fantastisk blandning av det bästa i livet - sex och litteratur!
JimCarrey (Anmäl)   23/2 2013
Jag är mycket förtjust i markisens prosa/pornografi. Jag tycker det här är en knappt godkänd skildring. Känns inte genuint 2-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Quills