Quo Vadis?

Originaltitel: Quo Vadis
Regissör:Mervyn LeRoy
Utgivningsår:1951

Om Quo Vadis?:

Baserad på Henryk Sienkiewicz roman om förföljelserna av kristna i Neros Rom. Berättelsen kretsar kring en romersk fältherre som fattar tycke för en kristen kvinna. Samtidigt tar kejsar Neros storhetsvansinne allt grövre former.

Titel: Spartacus
Regissör: Federico Fellini
År: 1969
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr, Skräck, Fantasy
Fellini Satyricon

Peter Ustinov, Felix Aylmer, Buddy Baer, Deborah Kerr, Leo Genn, Finlay Currie, Ralph Truman, Robert Taylor (I), Patricia Laffan, Abraham Sofaer, Norman Wooland, Nicholas Hannen, Marina Berti, Nora Swinburne, Peter Miles, Geoffrey Dunn, D A Clarke-Smith

Sonya Levien, John Lee Mahin, S N Behrman

Drama, Romantik

Med i listor: Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Quo Vadis?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Quo Vadis? (30 st)
mahasarakam (Anmäl)   10/5 2018
Ett historiskt/religiöst Hollywood-jippo. Bitvis fånigt, patetiskt, men bitvis också ganska underhållande.
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Härligt att se en film i denna genren och med den storslagenhet i sig själv. Senaste gången jag såg en film som detta var Cleopatra(1963) och även om man njuter av scenografin i båda dessa filmerna så har Quo Vadis något som Cleopatra saknar. Quo Vadis har en historia som fungerar och som berättas väl. 4-
ilBrutto (Anmäl)   29/10 2014
Jag kommer att brinna i helvetet. Men jag kunde bara tänka på Life of Brian när jag såg denna. "Blessed are the cheesemakers, Of course, not to be taken literally. All manufacturers of dairy products are equally blessed"
Jogze (Anmäl)   27/6 2012
Ganska seg rakt igenom med vissa intressanta inslag, slutet räddar upp filmen något.
Honeychurch (Anmäl)   28/12 2011
en helhet av riktigt bra skådespelare plus en kontinuerligt uppmärksamhetslockande handling gjorde att det blev en 4a trots lite smöriga predikinslag å dyl vid några tillfällen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Quo Vadis?