Rädda menige Ryan

Originaltitel: Saving Private Ryan
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1998

Om Rädda menige Ryan:

6 juni 1944. Dagen D. De allierade sätter in den största invasionen i den militära historien. En liten grupp soldater får ett uppdrag: att hämta hem menige James Ryan. Kapten John Miller och hans manskap riskerar livet för att rädda en enskild person, och allt efter som uppdraget blir mer och mer riskfyllt, börjar de ifrågasätta motiven.

Titel: Letters from Iwo Jima
Originaltitel: The Big Red One
Regissör: Samuel Fuller
År: 1980
Big Red One - attackdivisionen

Tom Hanks, Matt Damon, Jeremy Davies, Barry Pepper, Vin Diesel, Giovanni Ribisi, Edward Burns, Tom Sizemore, Ted Danson, Harve Presnell, Leland Orser, Adam Goldberg, Dennis Farina, Nathan Fillion, Paul Giamatti, Bryan Cranston, Max Martini

Robert Rodat

Drama, Action, Krig

Recension Rädda menige Ryan

- connya sätter betyg 5 och skriver:
Saving Private Ryan är Steven Spielbergs personliga uppföljare till Schindlers List. Han kände efter den filmen att han inte var riktigt klar med det ämne han tog upp och ringde bästa vänne Tom Hanks och satte honom i huvudrollen. Det börjar med Dagen D. En halvtimme av rent helvete men också tekniskt kanske det allra bästa och äckligaste som gjorts i en krigsfilm. Sedan börjar filmen då åtta...

Recension av Rädda menige Ryan - Läs hela!

Med i listor: Action Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Rädda menige Ryan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rädda menige Ryan (1088 st)
Pi-R (Anmäl)   20/12 2018
Spielberg är en framförallt en sagoberättare, och det märks även i hans tyngre filmer, som denna och Schindler's List; nusik som SKRIKER ut vad man bör känna, storyn bildar ett tillrättalagt nät av prydligt ihopknutna trådar, och gråzonerna är få och små. Dessutom, och nästan lika utpräglat, är han en filmteknisk mästare, vilket inte minst denna film är ett fantastiskt exempel på; foto, scenografi, ljud, och klippning är fenomenalt – D-dags-scenen är fortfarande svårtoppad, och slutstriden spelar i samma ligga. Och om man till detta lägger att jag generellt har svårt att riktigt engagera mig i krigsfilm, så blir slutresultatet en svårbedömd film; att dess, i mitt tycke, subjektivt, bästa scen egentligen inte är mycket mer än en monolog framförd av Damon säger väl en hel del om att det här inte är min film. Men – dess tekniska stordåd omöjliggör egentligen mindre än en fyra. Och det faktum att jag har svårt att egentligen hitta någon amerikanism gör att det faktiskt känns som ett rimligt betyg.
Rai (Anmäl)   3/3 2018
Också en bra krigsfilm,,,
erc (Anmäl)   27/11 2017
Om Spielbergs Saving Private Ryan (1997) kan man såklart anmärka på "amerikanismen," men det är också egentligen det enda man kan anmärka på. Det finns små självkritiska moment, som när fotsoldater i krigets hetta vill hämnas på fiendefotsoldater, och två tre andra incidenter av liknande art. Dessa funkar mest som ursäktande undantag, och genomsyrar inte helheten. Detta är fullt rimliga invändningar. Som jag skriver under på. I övrigt finns ingenting att invända mot. Ingenting. Tvärtom är det ett exempel på tekniskt avancemang inom filmkonsten. På en personlig nivå är det mest soundtracket som irriterar något. I stunder av förödelse och död, som kräver tystnad, lyfter ett mjukt musikstycke åskådaren från att drabbas. Så, i slutändan vill jag sänka filmen för sin ideologiska inramning men kan inte sänka tillräckligt gentemot allt det andra; manus, regi, skådespel, scenografi, foto, och så vidare. På en femgradig skala kan jag inte undvika toppbetyg, även om det är något svagt.
Berra S (Anmäl)   23/6 2017
Måste bli en femma även om det finns minusposter. Vid landstigningen i början syns inga andra båtar än de som vi tittare följer. I själva verket var havet fyllt av olika sorters fartyg. En retfull miss. Dessutom dippar tempot i filmens mitt. Men början och slutet räddar femman. Särskilt den ångestfyllda upptakten till slutstriden grep tag i mig. Stark krigsfilm, en av de bästa.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Otroligt bra krigsscener, det är nog det bästa jag sett i den här genren. Historien med det här högt prioriterade sökandet efter Ryan är lite väl fånigt men det gör inget för det här va bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rädda menige Ryan