Mysteriet Ragnarök

Originaltitel: Gåten Ragnarok
Regissör:Mikkel Brænne Sandemose
Utgivningsår:2013

Om Mysteriet Ragnarök:

Arkeologen Sigurd Svendsen kan inte släppa taget om de mystiska fynden från Oseberggraven. När han även finner spår som pekar mot den största myten av alla, myten om Ragnarök - världens undergång - ger sig Sigurd ut på ett äventyr med två kollegor och sina två barn. Resan tar dom till Finnmark och in i "Ingenmansland" mellan Norge och Ryssland, där ingen människa har varit i modern tid. Och när de avslöjar en hemlighet som är större och mer spektakulär än de kunnat drömma om, visar sig gamla runor få en helt ny innebörd.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Indiana Jones and the Temple of Doom
Regissör: Steven Spielberg
År: 1984
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och de fördömdas tempel
Titel: National Treasure
Regissör: Simon West
År: 2001
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Lara Croft - Tomb Raider

Jens Hultén, Bjørn Sundquist, Sofia Helin, Vera Rudi, Nicolai Cleve Broch, Terje Strømdahl, Pål Sverre Hagen, Maria Annette Tanderød Berglyd, Julian Podolski

John Kåre Raake

Action, Äventyr

Norge
Diskussioner om Mysteriet Ragnarök  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mysteriet Ragnarök (37 st)
Jamesa (Anmäl)   6/10 2017
Inte så du ändå. Stark 2:a, för bra historia och faktiskt helt ok rollprestationer.
deswhip (Anmäl)   10/6 2017
Jag är snäll och ger Ragnarök en trea, bara för att det är en nordisk produktion och känns då lite annorlunda till sin karaktär.
Almgren (Anmäl)   19/11 2016
Första halvan höll riktigt hög klass och var både spännande och intressant, men tyvärr gick det sedan ner sig rejält med kolsvarta scener där man inte ser ett dugg och diverse skräckfilmsdumheter. Pål Sverre Hagen räddar filmen ändå till svagast möjliga trea, då han precis som i Kon-Tiki gör en fantastiskt bra rollprestation. Barnen är emellertid också överraskande bra på att spela och känns för det mesta trovärdiga.
Murvel48 (Anmäl)   18/10 2016
Jag läste inte på så noga och trodde det skulle bli mer om vikingarna. Tji fick jag när det visade sig vara en stereotyp monsterrulle,
Natosh (Anmäl)   18/10 2016
Hade inga som helst förväntningar. Men arkeologi, reptiler, fjällpanoraman och norska guttar... Det är ju mina grejer det. Utöver det tolererbara jurassic-park-barn som man inte önskade livet ur och lite Indiana Jones-grottkravling, Sofia Helin är varken överdrivet kompensations-macho eller över-stylad trots omotiverade duschar vilket ofta är hjältinnans lott i motsvarande Hollywood-actions. Som svar på en tidigare kommentar finns det reptiler (krokodiler) som svarar på nykläckta ungars pip och tar hand om dem de första dagarna, men det hade ju varit guld med ett oceremoniellt uppsnaffsande också
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mysteriet Ragnarök