Rain Man

Originaltitel: Rain Man
Regissör:Barry Levinson
Utgivningsår:1988

Om Rain Man:

Hjärtlösa Charlie Babbitt förväntar sig en del av arvet efter sin avlägsna döda far. Men Raymond, hans institutionaliserade äldre bror, en bror han hittills varit ovetandes om, ärver hela förmögenheten. Raymond är autistisk med en begränsad mental förmåga inom vissa områden men med en genialisk gåva inom andra. När Charlie kidnappar Raymond, får de under resan tillbaka till Los Angeles lära sig en läxa om livet. Samtidigt som de övervinner varandras misstro bildas en stark förbindelse vid tankar på minnen, och en möjlig framtid tillsammans.

Titel: Forrest Gump
Originaltitel: Good Will Hunting
Regissör: Gus Van Sant
År: 1997
Will Hunting

Tom Cruise, Dustin Hoffman, Valeria Golino, Gerald R Molen, Jack Murdock, Lucinda Jenney, Bonnie Hunt, Ralph Seymour, Beth Grant, Ray Baker

Ronald Bass, Barry Morrow

Drama, Roadmovie

Recension Rain Man

- Matewan sätter betyg 4 och skriver:
Rain Man var filmen som gjorde begreppet Autism allmänt känt. Och det var ju bra. Men den har också gjort att många tror att alla autistiker är som Charlie Babbitt (Hoffman). Det är definitivt inte bra. Men kan man lasta filmen för det? Nej, jag tycker inte det. Det är bara att konstatera att både Cruise och Hoffman gör mycket bra ifrån sej som bröderna Babbitt. Valeria Golino däremot, nästan försvinner...

Recension av Rain Man - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Oscars, Populärt och billigt, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Rain Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rain Man (540 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:42 11/10
Klassiker
Pingstpastorn (Anmäl)   15:08 7/8
Det här måste vara en av de mest överskattade filmerna någonsin.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Man kan väl inte få så mycket mer än så här det är roligt, gripande, fint foto, bra skådespeleri och bra regi. Dessutom oscar-belönad 1988 för bästa film, bästa regi, bästa huvudroll och bästa manus.
Stygga-Vargen (Anmäl)   22/10 2016
Nja, den här filmen föll mig inte riktigt i smaken. Dustin Hoffman gör ju väldigt bra ifrån sig men jag tycker att det gjorts betydligt bättre filmer på samma tema (Elling och Forrest Gump för att ta ett par exempel). Svag 3:a.
Spaderfyra (Anmäl)   25/12 2015
En klar femma. En mycket bra film som jag sett tre gånger. Sedan kan man undra vad det är för en intelligensbefriad recensent (Atya) som skrivit ovan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rain Man