Rain Man

Originaltitel: Rain Man
Regissör:Barry Levinson
Utgivningsår:1988

Om Rain Man:

Hjärtlösa Charlie Babbitt förväntar sig en del av arvet efter sin avlägsna döda far. Men Raymond, hans institutionaliserade äldre bror, en bror han hittills varit ovetandes om, ärver hela förmögenheten. Raymond är autistisk med en begränsad mental förmåga inom vissa områden men med en genialisk gåva inom andra. När Charlie kidnappar Raymond, får de under resan tillbaka till Los Angeles lära sig en läxa om livet. Samtidigt som de övervinner varandras misstro bildas en stark förbindelse vid tankar på minnen, och en möjlig framtid tillsammans.

Titel: Forrest Gump
Originaltitel: Good Will Hunting
Regissör: Gus Van Sant
År: 1997
Will Hunting

Tom Cruise, Dustin Hoffman, Valeria Golino, Gerald R Molen, Jack Murdock, Lucinda Jenney, Bonnie Hunt, Ralph Seymour, Beth Grant, Ray Baker

Ronald Bass, Barry Morrow

Drama, Roadmovie

Recension Rain Man

- Atya sätter betyg 1 och skriver:
Både Tom Cruise och Dustin Hoffman är lysande i sina roller. Filmen är gullig, miljöerna mysiga, den har ett fint budskap och jag kan absolut förstå varför folk som inte vet något om autism tycker om den. Dock förstörs hela filmen för mig och många andra av Raymonds påstådda diagnos.

Recension av Rain Man - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Oscars, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Rain Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rain Man (544 st)
Bumbi78 (Anmäl)   00:12 7/1
Rain Man är för min generation en enorm nostalgisk klassiker, kanske som Gökboet är för någon lite äldre? En bra film helt klart som såklart åldrats rejält, men på rätt sätt för en gångs skull.
Pi-R (Anmäl)   29/10 2018
Både Cruise och Hoffman glänser, och åttiotalssoundtracket är härligt. Å andra sidan har jag svårt att se storheten i regin, och manuset är allt annat än tight. Vissa av de mer intima scenerna är genuint bra, men annat - inklusivt mycket av Las Vegas-delen - ger ett rätt såsigt intryck. Slutet är förutsägbart och sentimentalt. Och trots Cruises inte minst inledningsvis starka skådespelarinsats, så köper jag inte Charlies karaktärsutveckling. Totalt var filmen tyvärr något av en besvikelse
splafs (Anmäl)   18/5 2018
Tom Cruise är oerhört osympatisk i första delen av filmen. Under deras gemensamma resa mjuknar han såkalrt. Filmen är.förutsägbar men en stark insats av Dustin Hoffman och en fin kemi mellan de båda huvudrollsinnehavarna gör den värd att se.
Rai (Anmäl)   8/3 2018
Synd att Tom Cruise är med i filmen... Ganska trist film också!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Klassiker