Rain of the Children

Originaltitel: Rain of the Children
Regissör:Vincent Ward
Utgivningsår:2008

Om Rain of the Children:

30 år efter hans första dokumentärfilm om 80-åriga Puhi, en Tuhoe-kvinna på Nya Zeeland, återvänder han till hennes hemby. Där får han höra om hennes fantastiska liv: om hur hon blev utvald av profeten Rua Kenana att gifta sig med hans son, om hur hon överlevde en polisräd 1916 och om förbannelsen hon var övertygad vilade över henne och hennes familj.

Rena Owen, Temuera Morrison, Harmony Wihapi, Mikaira Tawhara, Miriama Rangi, Toby Morehu, Melody Wihapi

Vincent Ward, Alison Carter, Louis Nowra

Drama, Dokumentär

Nya Zeeland
Diskussioner om Rain of the Children  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rain of the Children (2 st)
Waldo Trumbull (Anmäl)   26/11 2012
Snygg och fascinerande dokumentär, så långt ifrån det glättiga, feel-good, Hollywood man kan komma. Stundtals bländande vackert foto. Lågmält och respektfullt filmad och berättad. Riktigt bra.
supercoool89 (Anmäl)   13/3 2009
Kan vara svår att hänga med i, särskilt om man, som jag, inte har full inblick i livet och kulturen bland māorierna. Men, den är ändå lysande. Vincent Ward är precis vad man förväntar sig från regisserande kiwis - en riktig berättare. Jag kan inte poängtera nog hur fantastisk filmkulturen är här på Nya Zeeland,och Ward är definitivt en kraft att räkna med - även om han inte är särskilt känd i Sverige.