Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen

Originaltitel: Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen
Regissör:Michael Snow
Utgivningsår:1974

Om Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen:

I tjugofem (eller tjugofyra, beroende på hur man räknar) sekvenser för Michael Snow fram filosofiska, semiotiska, lingvistiska, ideologiska mm. resonemang. Men framförallt är det förhållandet mellan ljud och bild (både i film och andra sammanhang) som berörs genom hela filmen.

Michael Snow, Dennis Burton, Jim Murphy, Jonas Mekas, Annette Michelson, P Adams Sitney

Michael Snow

Kanada
Diskussioner om Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rameau’s Nephew by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen (1 st)
Fredzon_M (Anmäl)   00:02 3/1
Inte riktigt värt besväret. Snow snöar in på att film (och språk) inte är en representation av verkligheten utan en produkt av en filmskapares klippning och vill därför i ändlösa variationer visa på detta (och en del annat) genom att separera det vi ser på skärmen från det vi hör. Väldigt sällan är det intressant. Kan ses som världens mest utdragna post-moderna ordvits på temat ljud/bild och tid/rum. Humorn (för inte kan man ta det på fullständigt allvar) funkar riktigt illa på mig. Även om jag gillar ordlekar är det här för mycket nonsens för ofta.