Rampljus

Originaltitel: Limelight
Regissör:Charles Chaplin
Utgivningsår:1952

Om Rampljus:

Rampljus berättar historien om en komiker, vars stjärna håller på att dala, och hur han hjälper en balettdansös att åter lära sig gå och få tillbaka livslusten. Filmen innehåller bl.a. en duett med Chaplin och Buster Keaton.

Titel: De röda skorna
Regissör: Tim Whelan
År: 1938
Genre: Drama, Komedi
Dansösen från gatan

Claire Bloom, Nigel Bruce, Buster Keaton, Charles Chaplin, Edna Purviance, Norman Lloyd, Sydney Chaplin, Andre Eglevsky, Melissa Hayden

Charles Chaplin

Drama, Komedi

Diskussioner om Rampljus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rampljus (40 st)
Jaganatha (Anmäl)   30/12 2018
Chaplin är mycket bra i rollen som åldrande clown och det finns något tidlöst över själva berättelsen som skiner igenom den stundtals överdrivna sentimentaliteten. En film som tål att ses om några gånger, trots att den kanske är onödigt lång. Buster Keatons roll hade gärna fått vara större också.
stgurgel (Anmäl)   21/12 2018
Bitterljuv, kolsvart och väldigt söt berättelse med mycket rapp dialog
GinNTonic (Anmäl)   3/2 2015
Bra historia men tyvärr för utdragen och bitter för min smak. Liksom Calvero hade Chaplin redan haft sin storhetstid, och gör sig inte lika bra i ljudfilm. Hade stora förväntningar på Chaplin och Keatons nummer tillsammans men det visade sig att de var alltför stora. Jag är något besviken som ni märker, men det var ändå en bra film. En medeltrea.
Albion (Anmäl)   25/1 2014
Melancholy är ett ord som används några gånger i filmen och det är väl den huvudsakliga känsla Chaplin förmedlar i denna film. Kanske till och med överdriver om man ska vara ärlig. Men det är sevärt och Claire Bloom är en fröjd att se. En klart svart komedi om man ska kalla den komedi överhuvudtaget. En del mycket trevliga balettscener förhöjer. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
Hypostas (Anmäl)   21/1 2013
Ligger precis mellan trea och fyra. Lite segt blir det allt, men bitvis väldigt fint och gripande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rampljus