Betyg idag: 1 017 Besökare idag: 4 691

Originaltitel: Hrútar
Regissör:Grímur Hákonarson
Utgivningsår:2015

Om Bland män och får:

I en avlägsen isländsk jordbruksdal lever två bröder som grannar – och bittra fiender. Bägge är fårbönder och varje år tävlar de mot varandra om att vinna det ärofulla första priset för bästa bagge. I över 40 år har de vägrat att tala med varandra. Men så händer det som inte får hända; ett får misstänks ha drabbats av en fruktad fårsjukdom. Efter åratal av krig dem emellan, tvingas bröderna nu att börja samarbeta för att rädda sina hem och djur. De är helt överens om vad som måste göras, även om det innebär att bryta mot lagen.

Titel: Good Copy Bad Copy
Originaltitel: Cambridge Spies
Regissör: Tim Fywell
År: 2002
Spionerna från Cambridge

Sigurður Sigurjónsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Bøving, Jon Benonysson, Gunnar Jónsson, Þorleifur Einarsson, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Ingrid Jónsdóttir, Jörundur Ragnarsson, Viktor Már Bjarnason, Ólafur Ólafsson, Jenný Lára Arnórsdóttir

Grímur Hákonarson

Drama

Rams

Island, Danmark, Norge, Polen
Diskussioner om Bland män och får  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bland män och får (14 st)
karlmats (Anmäl)   11:42 9/4
Snygga karga isländska miljöer, buttra gubbar vars principfasthet tar över hela livet och är stundtals underhållande och stundtals tragiskt att se. Enf ilm som borde kunna beröra mer, vet inte varför men förutom ett par enstaka scener sitter jag relativt oberörd i soffan. Det är inte dåligt, men det är lite intetsägande, då föredrar jag Mandarinodlaren på lite samma tema. Tråkigt att inte sätta mer än en stark 2a, men jag måste väl också visa på lite principfasthet här som en liten hyllning till Gummi och Kiddi.
Bumbi78 (Anmäl)   10:35 8/1
Vackert vemod och tragikomik. Att två envetna gubbar och en skock får skulle engagera så trodde jag inte. Slutet hade haft mer att önska, men jag antar att budskapet var sagt.
erosagape (Anmäl)   29/10 2016
Varför måste isländska män (och kvinnor?) ge sig ut i snöstorm stup i ett? Är det för att det i stort sett alltid är snöstorm eller är det det enda som regissörer finner spännande i den isländska miljön? Oavsett så väcktes husdjursagronomen i mig och jag blev så på bettet att det värkte i käken efteråt.
Dutch (Anmäl)   22/10 2016
Gummi och Kiddi, vilka karaktärer!
emilstjernholm (Anmäl)   9/10 2016
Habil historia om två bröder som inte har den enklaste av relationer. Fint foto och väl avvägd musik. Den får dock aldrig något riktigt djup.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bland män och får