Ransom

Originaltitel: Ransom
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:1996

Om Ransom:

En förälders värsta mardröm besannas när affärsmannen Tom Mullen får se en bild av sin kidnappade son, bunden och försedd med munkavle. För att få honom tillbaka går Tom och hans fru med på att betala två miljoner i lösensumma till kidnapparna. Plötsligt går någonting snett och kidnapparnas tålamod tar slut. Då beslutar sig Tom för att själv befria sin son. Med metoder som sätter både sonens liv och hans eget äktenskap på spel.

Titel: Stolen
Regissör: Harold Becker
År: 1998
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Kod mercury

Mel Gibson, Rene Russo, Brawley Nolte, Gary Sinise, Delroy Lindo, Lili Taylor, Liev Schreiber, Donnie Wahlberg, Evan Handler, Nancy Ticotin, Michael Gaston, Kevin Neil McCready, Paul Guilfoyle, Allen Bernstein, José Zúñiga, Dan Hedaya, John Ortiz

Richard Price, Alexander Ignon

Kriminalare, Thriller

Recension Ransom

- RosaPantern sätter betyg 5 och skriver:
En förälders värsta mardröm besannas när affärsmannen Tom Mullen (Mel Gibson) får se en bild av sin kidnappade son, bunden och försedd med munkavle. För att få honom tillbaka går Tom och hans fru (RENE RUSSO) med på att betala två miljoner i lösensumma till kidnapparna. Plötsligt går någonting snett och kidnapparnas tålamod tar slut. Då beslutar sig Tom för att själv befria sin son med metoder som...

Recension av Ransom - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Ransom  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ransom (123 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Ingen höjdare
Stygga-Vargen (Anmäl)   28/10 2016
Väldigt bra och spännande film med bra skådespelare. En av de bättre filmerna Mel Gibson medverkat i.
Bumbi78 (Anmäl)   18/9 2016
En av 90-talets stora thriller som fortf känns hyfsat fräsch efter 20 år. Kanske inte lika spännande så här vid en omtitt efter många år, men så pass välgjord att det var värt det. Mad Mel var fortf ett namn att lita på och storyn känns genomarbetad.
Fläskkäft (Anmäl)   7/5 2015
Stabil thriller med stabila insatser av alla(utom möjligtvis ungen). Manuset är välskrivet och väl utfört av bra skådisar, syftar då främst på Mel Gibson och Gary Sinise(som man ser i alltför få filmer numera). Bra tempo och intresset finns där hela tiden. Lite oväntade kast och jag gillar det faktum att kidnapparna porträtteras som människor och inte som stereotyper, det ger mer tyngd till storyn. Såg denna på bio när den var aktuell och minns att jag tyckte att den var okej inte mer. Idag var jag mer vaksam på detaljer och fick således ut mer av filmen. Egentligen är denna en 4:a men av någon anledning får det räcka med en 3:a, en av de starkaste jag har delat ut.
Krille80 (Anmäl)   16/11 2014
Är kluven kring denna filmen. Lite av en engångsfilm. Har man sett den så vet man vad jag menar. Däremot inte dålig för den skull. Lika mycket uppmärksamhet ges åt bovarna som åt det lidande paret vilket filmen vinner mycket på. Kidnapparna framställs som verkliga människor med känslor och rädslor och gör att filmen känns äkta. Godkänd! 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ransom