Ray Harryhausen: Special Effects Titan

Originaltitel: Ray Harryhausen: Special Effects Titan
Regissör:Gilles Penso
Utgivningsår:2011

Om Ray Harryhausen: Special Effects Titan:

Detta är den definitiva dokumentären om Ray Harryhausen. Utöver intervjuer med Ray själv, filmat över fem års tid, inkluderas också intervjuer och hyllningar. För första gången har Ray och stiftelsen gett tillgång till att filma stiftelsens samlingar, inklusive modeller, konstverk och miniatyrer samt Rays privata studio, där han konstruerade de flesta av sina skapelser, och hans verkstad där han byggde dem.
Se filmen på Netflix

Gilles Penso

Dokumentär

Frankrike
Diskussioner om Ray Harryhausen: Special Effects Titan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ray Harryhausen: Special Effects Titan (10 st)
tandersten (Anmäl)   14/1 2015
Det är verkligen fascinerade när man inser hur mycket Harryhausen påverkat hela filmhistorien, en riktig pionjär på sitt område. Tyvärr alldeles för amerikansk dokumentär med klipp efter klipp från kända personer som säger en mening i taget, så trött på den stilen, Låt gubben prata i 90 min istället!
AlaRegularis (Anmäl)   28/9 2014
Informativ, intressant och underhållande om en fantastisk filmskapare. Utan Harryhausen skulle vi inte ha film så som vi känner den idag. Ett geni helt enkelt. Mäktigt att se klipp från alla klassiker och se hur de skapades. Älskar alla stora regissörer (Spielberg, Jackson, Cameron, Landis etc.) som är med och pratar om filmerna och Ray själv med sådan exceptionell vördnad och respekt.
Supernaut (Anmäl)   20/6 2014
Småmysig dokumentär som inte direkt briljerar i hantverk men är kärleksfull. För mig som gillar Harryhausen och hans arv var den väldigt trevlig, men annars är den nog inte lika kul.
idd (Anmäl)   1/6 2014
Det e ju alltid gött å få se lite klipp ur harryhausenrullar men bortsett från klippen ere inte mkt stoff kvar i den här dokumentären..
martin eden (Anmäl)   31/12 2013
[rek. 3] Detta är en mycket informativ och kul film för cineaster och filmhistoriskt intresserade. Många fina klipp och testfilmer samt intervjuer med framstående filmmoguler. Som någon anmärker är det helt klart en hyllningsfilm och det hade varit givande med mer kontraster samt kritiska inslag. Det är emellertid hög mysfaktor och jag känner att jag efter omtitt kan tänka mig att höja den. Bra! 3+/4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ray Harryhausen: Special Effects Titan