Ray

Originaltitel: Ray
Regissör:Taylor Hackford
Utgivningsår:2004

Om Ray:

Filmen handlar om soul-sångaren Ray Charles liv och hans karriär, från hans barndom i Georgia där han blev blind i sitt sjunde levnadsår, till hans karriär som en stor artist.

Titel: Walk the Line
Originaltitel: Great Balls of Fire
Regissör: Jim McBride
År: 1989
Great Balls of Fire

Curtis Armstrong, Larenz Tate, Regina King, Jamie Foxx, Bokeem Woodbine, Richard Schiff, Kerry Washington, Aunjanue Ellis, David Krumholtz, Clifton Powell, Terrence Howard, Sharon Warren, CJ Sanders, Wendell Pierce, Chris Thomas King, Harry Lennix

James L White, Taylor Hackford

Drama, Biografi

Recension Ray

- Greenleaf sätter betyg 3 och skriver:
Filmen handlar om Ray Charles uppgång och fall. Man får följa hans liv som en sjuåring i en fattig by i Georgia, samtidigt som man får se hans framgångar i karriären, men även hans snedsteg när det gäller drogmissbruk. Två och en halv timma flög förbi hur snabbt som helst när jag såg denna film. Till skillnad från The Aviator så var mitt intresse på topp hela filmen ut och jag tröttnade aldrig på...

Recension av Ray - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Riktiga musiker, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Ray  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ray (370 st)
ASSFACE (Anmäl)   13/6 2018
Fint foto, bra skådespeleri osv. Dock är det ju tråkigt att typ alla musiker/konstnärer gått igenom exakt samma process i vägen till kändisskap, så har du sett en film om en kreativ utövare har du sett dem alla (för att generalisera).
Murvel48 (Anmäl)   5/5 2018
Filmen har en smått irriterande ryckighet och stökighet som jag inte uppskattar. Alltför korta scener staplas på varandra och musiken är alltför fragmentarisk. Jag orkade faktiskt inte se hela filmen i ett svep. Det krävdes en natts vila för att se sista timmen...
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Inte så tokig alls, gillar den!!!
Raimo_1985 (Anmäl)   1/1 2018
Andra titten, höjer till en fyra.
Sarakin76 (Anmäl)   4/11 2017
Det er skuespillet som gjør filmen. Storyn er ingenting spesielt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ray