Rebell i bojor

Originaltitel: Cool Hand Luke
Regissör:Stuart Rosenberg
Utgivningsår:1967

Om Rebell i bojor:

Luke Jackson, en ung man som avreagerat sig på det meningslösa livet i sin inkrökta hemort genom att demolera parkeringsautomater hamnar i fängelse. Där låter han ingen hunsa honom, varken medfångar eller vakter kan knäcka hans rebelliska sinnelag…

Titel: Flykten från Bastöy
Originaltitel: Kongen av Bastøy
Regissör: Marius Holst
År: 2010
Flykten från Bastöy
Titel: Jag är en förrymd kedjefånge
Originaltitel: I Am a Fugitive from a Chain Gang
Regissör: Mervyn LeRoy
År: 1932
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Jag är en förrymd kedjefånge
Titel: Fångläger 17
Regissör: Robert Mulligan
År: 1962
Genre: Drama, Kriminalare
Skuggor över Södern

Paul Newman, George Kennedy, J D Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Morgan Woodward, Luke Askew, Marc Cavell, Richard Davalos, Robert Donner, Warren Finnerty, Dennis Hopper, John McLiam, Harry Dean Stanton

Donn Pearce, Frank Pierson

Drama, Kriminalare

Diskussioner om Rebell i bojor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rebell i bojor (142 st)
Asmorod (Anmäl)   23:00 19/3
Fan, så mysig!
KyLLo (Anmäl)   14:30 6/3
En annorlunda upptakt och ingen typisk utbrytarfilm. Det handlar om dumdristighet, psyke och att pressa kroppen. Härliga miljöer och känsla. Newman är riktigt bra i huvudrollen och känns som en allround-skådis som passar lika väl i uppklädda och prydliga roller som den här. Kennedy tycker jag dock spelar över en aning. Lite väl dråpligt och vidrigt emellanåt samt en del upprepningar, vilket medför att betyget stannar på tre.
F-M-J (Anmäl)   08:44 2/2
Stämningsfull och skön rulle med en grym Newman med vänner i rollerna.
dudson (Anmäl)   23/11 2018
Stark fängelse klassiker som äntligen är sedd. Newman är cool som fan. Sen som hans Sidekick Kennedy med sitt snusk snack. Och som alltid as sviniga sadist vakter. Milöerna filmen utspelas i är effektiv o svettig. Man verkligen känner helvetet där i sydstaterna.
Pi-R (Anmäl)   19/6 2018
Newman spelar ännu en gång den roll han föddes till, och han gör det bättre än nånsin,varesig förr eller senare. Utöver det, så är det inte jättemycket som jag bär med mig. Foto, ljud, bild, och berättartekniskt är det mycket som både är välgjort, och som pekar frammåt... men som också kom as göras bättre under sjuttiotalet. Två-tre scener; äggscenen, moderns besök, och eventuellt grävscenen, höjer sig dock över resten. Å andra sidan har vi biltvättscenen som det är skämskuddenivå på. Summa sumarum, bra, men en avsevärd bit under vad jag hoppades på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rebell i bojor