[Rec]

Originaltitel: [Rec]
Regissör:Jaume Balagueró, Paco Plaza
Utgivningsår:2007

Om [Rec]:

En journalist ska dokumentera arbetsdagen för stadens brandmän. Det är under en utryckning för att hjälpa en äldre kvinna i sin lägenhet som något går fel och villkoren pusslas om. Med kameran på fortsatt inspelning får vi, med klara referenser till klassiker som ”Blair Witch Project”, ett påtagligt skrämmande foto som skickligt bygger upp en ständig närvarokänsla där blodiga barnskrik nödvändigtvis inte bara behöver komma från rummet bredvid.

Titel: Quarantine
Regissör: Oren Peli
År: 2007
Genre: Thriller, Skräck
Paranormal Activity

Javier Botet, Manuel Bronchud, Martha Carbonell, Claudia Font, Vicente Gil, Maria Lanau, María Teresa Ortega, Pablo Rosso, Jorge Serrano, Ferran Terraza, Manuela Velasco, David Vert, Carlos Vicente, Ben Temple

Jaume Balagueró, Luiso Berdejo, Paco Plaza

Thriller, Skräck

Rec

Spanien

Recension [Rec]

- kanzi sätter betyg 3 och skriver:
[Rec] har framförallt jämförts med ”Blair Witch Project” på grund av sitt mockumentärupplägg, men bjuder på betydligt mer action och är egentligen en vild blandning av olika skräckgenres. Gillar man skräckfilm kan man hitta referenser till i första hand klassiska filmer som ”Night of the Living Dead”, ”28 Days Later”, ”The Exorcist” och ”Omen”. Dessutom gör kameraupplägget att paralleller till ”Silent...

Recension av [Rec] - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om [Rec]  (0 diskussioner)
Kommentarer om [Rec] (533 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
gjoob (Anmäl)   16/8 2016
Vi har ju redan fått Blair Witch Project och därtill ett antal efterföljare, denna inkluderad. Vad var så speciellt med den här? (Sen har jag ju i och för sig aldrig varit något fan av found footage-rullar)
Fiskjävel (Anmäl)   3/8 2016
Nu var det ett tag sedan jag såg den men minns den som en rip off av Blair Witch Project om trots detta var både spännande och välgjord. Bitvis ganska äcklig och vedervärdig. 2+.
Solidus (Anmäl)   30/6 2016
Efter att sett filmen ett par gånger måste jag tyvärr sänka betyget ett snäpp. Det är en otäck zombiehistoria som presenteras, med det blir alldeles för mycket skrik och skakig kamera. Filmens final är däremot bland det otäckaste jag har sett.
Zero75 (Anmäl)   25/2 2016
Hatar Found Footage. "Äktheten" och "realismen" blir ju bara så enormt tillgjord. Jag vet inte, tycker det bara blir så pinsamt. Blair witch tex är ju bara urtöntig. Haha. Ok. Annars så hoppade jag faktiskt till en gång mitt i natten, det får jag ge den, vinglaset jag höll i flög upp i luften, hela jag duschades av vin. Hänt förut, när jag såg The Raid, då hemma hos en vän. Måste vara mer försiktig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till [Rec]
Se filmen