Red Army

Originaltitel: Red Army
Regissör:Gabe Polsky
Utgivningsår:2014

Om Red Army:

Red Army kallades det sovjetiska ishockeylandslaget som under 80-talet spelade bättre och vackrare än något annat lag. Men kraven på spelarna var stenhårda och kom från högsta tänkbara ort. Matcherna mellan Sovjet och rivalerna USA och Kanada handlade i en tid av kallt krig lika mycket om ideologi som om hockey. En sportdokumentär om politik och en politisk dokumentär om sport.
Se filmen på Plejmo

Hemligheten

Gabe Polsky

Dokumentär

USA, Ryssland
Diskussioner om Red Army  (0 diskussioner)
Kommentarer om Red Army (12 st)
Mr Praline (Anmäl)   6/1 2016
Jag är inte jätteintresserad av hockey även om jag kan uppskatta sporten. Däremot är jag väldigt intresserad av historia och den här filmen passade mig som handen i handsken. Filmen är väldigt intressant och spännande när man får se spelarna själva kommentera hur det var att leva i och spela ishockey för Sovjetunionen. När jag själv ser dem spela, även om man knappt kan någonting om hockey så förstår man varför det blev en dokumentär kring dem här spelarna, det är väldigt imponerande att se hur dem spelade, rörde sig och dominerade sina matcher. Självklart är kalla kriget också en väldigt stor del av filmen, vilket jag uppskattar. 4/5
Snah (Anmäl)   12/12 2015
Inte lika bra som CCCP Hockey, men fortfarande habil. Hjärntvätt och kanske ren idioti är orden. Fetisov skulle tydligen prompt stanna i skitlandet. Smart kille. Samtidigt fick han ju komma upp sig när Putin kallade. Hade varit mer intressant med detaljer om deras spelstil än politiken.
Rele (Anmäl)   20/9 2015
En bra dokumentär. Utelämnar alldeles för mycket fakta, när man inte vill berätta allt eller inte vågar berätta helheten. Jag ger en trea.
Darn (Anmäl)   17/9 2015
Efter att ha sett den SVT-producerade dokumentären om samma såg jag denna som en nästintill blekare variant. Är det ett bevis på att flashig layout i dokumentärsammanhang inte är att föredra framför innehåll? Kanske. Tycker den saknade en strävan efter att vilja visa på helheten, åtminstone var så resultatet framställdes för mig. Istället gav den allt på en relativ sådan genom att låta Fetisov få stå som en form av huvudkaraktär, vilket bara blev parodiskt.
Spidde (Anmäl)   8/7 2015
Riktigt bra dokumentär, lätt en av de bästa dokumentärer jag sett på senare år. Bra flyt genom hela filmen, och spännande öden och berättelser. Man behöver inte vara hockeyfrälst för att sitta som klistrad och efteråt vill man veta mer. Alla borde titta! Stabil fyra i betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Red Army