Red Riding: 1974

Originaltitel: Red Riding: In the Year of Our Lord 1974
Regissör:Julian Jarrold
Utgivningsår:2009

Om Red Riding: 1974:

Reportern Eddie Dunford nystar i historien bakom ett antal mord på småflickor i Yorkshire, och stöter på en livsfarlig psykopat till finansman och korrumperade poliser som tycker att han är lite väl nyfiken. Den första delen i en trilogi där tre olika regissörer gör varsin tolkning av böckerna i ”Red Riding Quartet” - som med fruktansvärda mord, begångna under åren 1974, 1980 och 1983, skildrar ett samhälle i förfall och förändring ur olika vinklar.
Se filmen på Headweb

Regissör: John Sayles
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Silver City

Andrew Garfield, Rebecca Hall, Sean Bean, Anthony Flanagan, Warren Clarke, David Morrissey, Eddie Marsan, Michelle Dockery, John Henshaw, Gerard Kearns, Peter Mullan, Robert Sheehan, Cara Seymour

Tony Grisoni

Drama, Kriminalare, Mysterium

Storbritannien
Diskussioner om Red Riding: 1974  (0 diskussioner)
Kommentarer om Red Riding: 1974 (55 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
idaho1981 (Anmäl)   1/2 2015
Den här känns som det mest förvirrade av de tre och svårast att följa, kanske för att det är just första och man ännu inte är van. Ibland blir det lite väl snabba vändningar i karaktärernas känsloliv. Stämmnigen de skapat och skådespeleriet är dock riktigt bra och historien är otäck och berör. Svag fyra.
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Jag har sedan jag första gången hörde talas om Red Ridingtrilogin varit nyfiken på att se filmerna. Det som gjort att det tagit ända till idag har varit den blandade kritiken. Nu tog jag dock tjuren vid hornen och såg den första filmen. Här serveras man ett väldigt bra upplägg och idè i en film från England. England som är kung över kungar när det kommer till kriminalfilmer. Denna film är lite för seg för sitt eget bästa. Tidsandan, kläder, foto m.m. har man dock verkligen lyckats med.
Dele (Anmäl)   6/7 2014
Stilsäker och stundtals dramatisk thrillerhistoria. En del konventionella grepp drar ner engagemanget lite grand.
Gigi1943 (Anmäl)   1/7 2014
Spelat in alla tre delarna och såg frame emot en helkväll, MEN, denna polisbrutalitet gillar jag inte, trodde att filmen skulle handla om de försvunna flickorna men det verkade bara vara ett sidospår. Slutet var dock okej, jag gillar ju ovanliga slut där man inte vet vad som egentligen hände med "hjälten".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Red Riding: 1974