Remember the Titans

Originaltitel: Remember the Titans
Regissör:Boaz Yakin
Utgivningsår:2000

Om Remember the Titans:

Herman Boone blir anställd som tränare för T.C. Williams Highs fotbollslag. Detta blir han till trots att han är svart och det fanns flera vita tränare som fanns påtänkta för jobbet. Detta sker i Virginia under början av 1970-talet då skolan precis ha börjat att integreras och att låta svarta få gå i samma skola som de vita. Förvecklingar uppstår givetvis men går coachen i land med sin uppgift att göra dem till ett vinnande lag?
Se filmen på iTunes

Originaltitel: My All-American
Regissör: Angelo Pizzo
År: 2015
Courage

Denzel Washington, Will Patton, Wood Harris, Ryan Hurst, Ethan Suplee, Hayden Panettiere, Kip Pardue, Kate Bosworth, Donald Faison, Ryan Gosling, Nicole Ari Parker, Craig Kirkwood, Earl Poitier

Gregory Allen Howard

Drama, Biografi

Recension Remember the Titans

- dvd_freak sätter betyg 4 och skriver:
Baserad på en sann historia utspelar sig filmen i småstaden Alexandria i delstaten Virginia, i närheten av det historiskt laddade Gettysburg. Det är tidigt 70-tal och motsättningarna mellan svarta och vita aktualiseras genom integreringen i skolorna. I fokus hamnar de två fotbollslag som nu ska bli ett och där den svarte tränaren Herman Boone (Washington) får tjing på ledarpositionen framför vite Bill...

Recension av Remember the Titans - Läs hela!

Med i listor: Amerikansk fotboll, Biografi Top 50
Diskussioner om Remember the Titans  (0 diskussioner)
Kommentarer om Remember the Titans (534 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Hans Moleman (Anmäl)   24/5 2017
Väldigt amerikansk... Svag trea.
deswhip (Anmäl)   28/8 2016
Jag råkade nyss se sista tredjedelen av filmen och den verkar väldigt lovande, bra sportscener och allmänt välgjord. Ska försöka se hela när jag får tillfälle och återkomma med ett betyg.
Straiter (Anmäl)   25/1 2016
Att den tycks vara mer baserad på en osann historia än på en sann historia är en sak. Fast det blir problematiskt när Boone (som i verkligheten hade varit assisterande coach där i ett par år) i filmen i praktiken snor head coach-positionen från Yoast. Därtill verkar Yoast genomgående vara mer sympatisk än Boone. Denzel och Patton gjorde dock bra insatser och det var lätt att ryckas med i filmen. 3+
AlbinWesley (Anmäl)   25/7 2015
Mycket ostigt, hemskt tillrättalagt och vissa scener har en ganska bitter bismak när ett enormt samhällsproblem reduceras till klyschor. Men vissa dagar duger det. Jag har svårt att försvara trean, men sätter den ändå. Kanske var det för att Cat Stevens fina Peace Train spelades. Eller tack vare en del andra bra musikval som läts fungera som teman för filmen. Väldigt knapp trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Remember the Titans