Requiem for a Dream

Regissör:Darren Aronofsky
Utgivningsår:2000
Antal betyg:19803 betyg

Om Requiem for a Dream:

Sara är änka och lever ett trist och innehållslöst liv tills hon plötsligt får möjligheten att vara med på TV. För att bli snygg och smal när hon får sina 15 minuter i rampljuset luras hon till en livsfarlig pillerdiet. Under tiden börjar sonen Harry och hans nya flickvän Marion sakta öppna sig för varandra. Ofta ligger de alldeles stilla på Marions golv medan de väver fantastiska drömmar kring sin ljusa framtid, som börjar med att de tillsammans med vännen Tyrone startar en karriär som knarkhandlare. Fast i sina missbruk försöker Sara, Harry, Marion och Tyrone övertyga sig själva om att de många bakslagen bara är en tillfällig svacka.

Titel: Trainspotting
Regissör: Jerry Schatzberg
År: 1971
Genre: Drama, Romantik
Panik i Needle Park

Jared Leto, Marlon Wayans, Jennifer Connelly, Ellen Burstyn, Christopher McDonald, Louise Lasser, Peter Maloney, Keith David, Sean Gullette, Mark Margolis, Dylan Baker, Stanley Herman, Ajay Naidu, Marcia Jean Kurtz, Ben Shenkman

Hubert Selby Jr, Darren Aronofsky

Drama

Recension Requiem for a Dream

- Jupiter sätter betyg 5 och skriver:
Efter att jag sett Requiem for a dream och diskuterade den med någon fick jag höra att den var lite väl moraliserande vad gäller droger. Jag blev förvånad - för det är inte vad filmen handlar om. Vi träffar Sara Goldfarb, en äldre änka som tillbringar dagarna framför tv:n eller i solen med väninnorna. Saras son Harry ägnar dagarna åt att knarka tillsammans med sin flickvän, eller åt att hitta knark....

Recension av Requiem for a Dream - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmfestival i Boden april 2004, Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Requiem for a Dream  (0 diskussioner)
Kommentarer om Requiem for a Dream (1446 st)
Asmorod (Anmäl)   22:14 2/4
Slutet. Mästerverk.
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Redigeringen är riktigt usel men annars är filmen väldigt bra.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här är så långt ifrån en "må bra film" man kan komma. Visst blir man berörd, man blir äcklad. Filmen har ringa underhållningsvärde men fungerar troligen effektivt som avskräckning för användandet av droger. "Årets hitintills coolaste film" (cafe’) står det på DVDomslaget. Fel, har svårt att hitta det coola i den här filmen. Filmen är trots sitt obehagliga innehåll skickligt utförd och har mycket bra skådespeleri.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
Vad i hela friden ska detta spektakel föreställa och varför slösade jag tid på att titta på skiten? Den här filmen är allt annat än bra.
sawa (Anmäl)   7/10 2016
Nej, inte alls min tekopp. Rörig, men nu har jag sett den iaf.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Requiem for a Dream