Requiem for Detroit

Originaltitel: Requiem for Detroit
Regissör:Julien Temple
Utgivningsår:2010

Om Requiem for Detroit:

En dokumentär uppbyggd av intervjuer och filmer som diskuterar Detroits uppgång och fall.

Titel: Roger och jag
Originaltitel: The Century of the Self
Regissör: Adam Curtis
År: 2002
The Century of the Self
Titel: Mordet på den elektriska bilen
Originaltitel: Who Killed the Electric Car?
Regissör: Chris Paine
År: 2006
Mordet på den elektriska bilen

Julien Temple (röst)

Dokumentär

Storbritannien
Diskussioner om Requiem for Detroit  (0 diskussioner)
Kommentarer om Requiem for Detroit (5 st)
mowlie (Anmäl)   2/8 2014
Intressant men håller med tidigare kommentarer om för lite sociologi och för mycket vimsande med effekter, ljud och musik (som dessutom ofta kändes felplacerad). Förhoppningsvis kan vi lära något av Detroits misstag..
Jobis (Anmäl)   20/11 2010
Tycker att deras belysning av den fackliga kampen var alltför kortfattat och sorgligt förenklad, så även deras analys av varför bilfabrikerna gick under ("för stora bilar" är inte förklaring nog - lägre löner och vertikal disintegration på annan ort är några nyckelord). En småsak som hade varit bra är att lite då och då tydliggöra var i den kronologiska historieberättelsen vi befann oss.
ninja (Anmäl)   19/8 2010
Lite för mycket bilsnack och för lite sociologiska frågeställningar.
haracuna (Anmäl)   5/8 2010
Det finns hopp trots allt, även om hoppet ligger gömt där nånstans, redo att upptäckas. Om man väljer att se bortom skyskrapor och massproduktion.
Bomkia (Anmäl)   15/3 2010
Intressant, men kanske lite för artsy. Hade gärna sett en mer strikt dokumentär... 3+