Resan till jordens medelpunkt

Originaltitel: Journey to the Center of the Earth
Regissör:Henry Levin
Utgivningsår:1959

Om Resan till jordens medelpunkt:

Professor Oliver Lindenbrook leder en expedition vars mål är att nå jordens medelpunkt. Efter Jules Vernes bok Le Voyage au centre de la Terre från 1864.

Titel: En världsomsegling under havet
Regissör: Don Chaffey
År: 1963
Genre: Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy
Det gyllene skinnet

Diane Baker, James Mason, Pat Boone, Thayer David, Alan Napier, Arlene Dahl, Peter Ronson, Robert Adler

Charles Brackett, Walter Reisch

Äventyr, Science Fiction

Trip to the Center of the Earth

Med i listor: Jules Verne
Diskussioner om Resan till jordens medelpunkt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Resan till jordens medelpunkt (27 st)
mahasarakam (Anmäl)   16/5 2018
Småtrevlig gammal äventyrsfilm byggd på Jules Vernes klassiker, men man måste nog ha lite av barnasinnet kvar för att helt uppskatta den. Och första halvan kunde med fördel ha kortats.
gjoob (Anmäl)   15/8 2016
Charmigt och mysigt på sådär gammaldags vis.
nilsy00 (Anmäl)   28/4 2015
Står sig imponerande bra mycket underhållande utan tvekan den bästa versionen av jules verne boken. +Har glimten i ögat +snyggt foto och ljud special effecterna är så fruktansvärt dåliga med dagens mått att man ler snarare än stör sig och är inte ett irritations moment snarare nostalogi.
Krelian (Anmäl)   23/3 2015
Den bästa filmatisering av boken jag stött på hittils. Effekterna är av det äldsta slaget, men lyckas göra sitt jobb. Musiken gjort av Bernard Herrmann, är mycket stämningsfull och bra. Märks att den är gammal, men det förtar inte mycket av sevärdheten i mina ögon. En stark trea.
Bumbi78 (Anmäl)   6/12 2014
Lite putslustigt och småsegt, i alla fall den första timman. Men när resan väl drar igång blir det smått magiskt med tidstypisk scenografi och effekter filmat i stiligt scope. Ett rejält klassiskt äventyr som kanske inte stått emot tidens tand så som man önskat, men är ändå en fröjd att se.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Resan till jordens medelpunkt