Resan till Melonia

Originaltitel: Resan till Melonia
Regissör:Per Åhlin
Utgivningsår:1989

Om Resan till Melonia:

Per Åhlins tecknade variant av Shakespeares Stormen utspelar sig på paradisön Melonia som hotas av onda kapitalister som vill bygga en industri.

Titel: Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton
Originaltitel: The Tempest
Regissör: Jack Bender
År: 1998
Stormen

Hans Alfredson (röst), Allan Edwall (röst), Ernst Günther (röst), Olle Sarri (röst), Jan Blomberg (röst), Robyn Carlsson (röst), Tomas von Brömssen (röst), Eva Rydberg (röst), Jan-Olof Strandberg (röst), Nils Eklund (röst), Ingvar Kjellson (röst)

Per Åhlin, Karl Rasmusson

Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Sverige, Norge

Recension Resan till Melonia

- Cineasten skriver:
En mycket charmig och välberättad historia som bygger löst på Shakespeares Stormen. Den börjar precis som förebilden med en storm. Kapten Julgransfot (som självklart har träben) försöker styra sin träskuta i den häftiga stormen, men förgäves. Ombord finns, förutom kaptenen, hans storbarmade alltiallo Kockan, en förrymd pojke vid namn Ferdinand, skeppspojken och sist men inte minst de elaka skurkarna...

Recension av Resan till Melonia - Läs hela!

Med i listor: Sverige Topp 50, William Shakespeare
Diskussioner om Resan till Melonia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Resan till Melonia (352 st)
Xtro (Anmäl)   15/10 2018
Har försökt titta färdigt på den här två gånger. Borde ju gå kan man tycka eftersom jag älskar Dunderklumpen. Men jag tror jag har gett upp.
Barneyk (Anmäl)   3/4 2018
Har ju en viss charm och jag älskar sån här enkel socialistpropaganda mot dom onda, miljöförstörande kapitalisterna men det är mest tråkigt och så.
Rai (Anmäl)   9/12 2017
Gillar inte alls den här filmen,,,,
wasteoftime (Anmäl)   22/10 2017
Ja, det var inte så längesedan jag såg den här sist, och inte heller den här gången imponerar den på mig. Trots bioduk och bra atmosfär. Det är ingen tvekan om att Per Åhlins animeringar är fantastiska. Däremot tycker jag inte att de håller I 104min. Det är spretigt. Osammanhängande. Lösryckt och blir ganska snabbt tråkigt. Referenserna till "Stormen" är i sina bästa stunder svaga, och det hela känns mest underligt. Jag kommer nog aldrig att förstå storheten i Per Åhlins verk. För mig blir det mest värk. Med detta sagt är det ju inte katastrofalt dåligt heller. Eller knappt ens dåligt. Men den dippar lite för mycket, och i flera "akter" är det dåligt, även om det inte rakt igenom är uselt. 0,8 på SH-skalan.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Resan till Melonia