Riddarfalken från Malta

Originaltitel: The Maltese Falcon
Regissör:John Huston
Utgivningsår:1941

Om Riddarfalken från Malta:

Privatdetektiven Sam Spades partner Miles Archer blir skjuten under ett uppdrag. Spade tar över uppdraget och försöker samtidigt ta reda på hur mordet gått till. Snart visar det sig att det mesta kretsar kring en liten falkstatyett, som fler än en person är ute efter...

Baserad på romanen The Maltese Falcon av Dashiell Hammett från år 1930.

Titel: Satan Met a Lady
Regissör: Roman Polanski
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Chinatown
Titel: Mord, min älskling!
Originaltitel: Murder, My Sweet
Regissör: Roy Del Ruth
År: 1931
Genre: Drama, Action
Falken från Malta

Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre, Barton MacLane, Lee Patrick, Sydney Greenstreet, Ward Bond, Jerome Cowan, Elisha Cook Jr, Dwight Frye

John Huston

Kriminalare, Mysterium, Film-Noir

Recension Riddarfalken från Malta

- Poivoroinen sätter betyg 4 och skriver:
”When you’re slapped, you’ll take it and like it.” The Maltese Falcon är en örfil. Det finns inte rum för några krusiduller – vi får ta det som män. Joel Cairo (Peter Lorre) får det inte lätt när han tampas med Sam Spades (Humphrey Bogart) nävar samtidigt som Spades hårda och tunga stämma river Cairo mothårs med repliker som ovan. Men det har han förtjänat. Man muckar inte med den hårdaste...

Recension av Riddarfalken från Malta - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50, Mysterium Top 50
Diskussioner om Riddarfalken från Malta  (0 diskussioner)
Kommentarer om Riddarfalken från Malta (212 st)
karlmats (Anmäl)   2/9 2018
Inte lika bra som The Big Sleep och jag gillar nog Bogarts Marlowe bättre än hans Spade. Det här är väl på ett sätt 40-talets Beck antar jag även om det säkert är att svära i kyrkan. Det är underhållande, men det är också en hel del märkliga scener och till slut får jag väga mellan 2an och 3an istället för den 4a som jag lite i smyg hade hoppats på på förhand. Framför allt är Spade lite av en douchebag, det behöver inte nödvändigtvis vara nåt dåligt men här drar det ner lite grann. Att Peter Lorre ser ut som en korsning av Van Damme och Rob Schneider är väldigt roligt, och så tycker det är en viss charm i hur oskyldigt allting var på den här tiden. Visst, några skjuts och dör, men på det stora hela är det väldigt mycket mindre cyniskt och brutalt än dagens gangsterfilmer. Bra för sin tid, det tror jag säkert, och det kanske är det som får vågen att tippa över till det högre betyget den här gången, en svag 3a.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Jamesa (Anmäl)   30/9 2017
Lite rörig, men snygg. Bogart är stenhård.
Scrapop (Anmäl)   13/12 2016
Nä, tycker inte alls att det är något bra flyt i filmen. Och historien känns också ganska så rörig. Bra skådespelarinsatser dock. Stadig 2a
Sarakin76 (Anmäl)   29/9 2016
Senker fra 5 til +4. Men dette er jo fremdeles riktig bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Riddarfalken från Malta