Riket II

Originaltitel: Riget II
Regissör:Lars von Trier, Morten Arnfred
Utgivningsår:1997

Om Riket II:

På Rikshospitalet i Köpenhamn händer det underliga saker. Det befolkas av säregna personer och dessutom verkar det som om sjukhuset självt lever ett eget liv...

Titel: Riket
Regissör: Emir Kusturica
År: 1988
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Fantasy
Zigenarnas tid

Udo Kier, Ernst-Hugo Järegård, Ghita Nørby, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Jens Okking, Søren Pilmark, Peter Mygind, Birthe Neumann, Baard Owe, Birgitte Raaberg, Thomas Bo Larsen, Stellan Skarsgård, Laura Christensen

Lars von Trier, Niels Vørsel

Drama, Komedi, Skräck, Fantasy, Mysterium, Mini-serie

The Kingdom II

Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Sverige

Recension Riket II

- anonym skriver:
Riket-filmerna är mest på danska, men huvudpersonen Stig G. Helmer spelas av svenske Ernst-Hugo Järegård och därmed är det lite svenska i filmerna. Detta (båda Riket-filmerna) är det bästa svenska filmen jag sett och absolut den bästa danska. Inte för att jag sett mycket Lars von Trier-rullar, men detta är den bästa utan tvekan. Det är djupt och kan vara svårt att förstå. Det är mystiskt och sjukt....

Recension av Riket II - Läs hela!

Med i listor: Fantasy Top 50, Mini-serie Top 50, Mysterium Top 50, Skräck Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Riket II  (0 diskussioner)
Kommentarer om Riket II (208 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
sämre än första säsongen
92axha10 (Anmäl)   24/2 2017
Hehe, roligare och mindre mystisk än Riket men fortfarande oförglömligt. Synd det aldrig fick en 3:a.
sebban89 (Anmäl)   30/7 2016
Inte lika bra som första Riket men fortfarande väldigt bra.
martin eden (Anmäl)   29/7 2016
[rek. 5] Helt i klass med första serien! Väldigt synd att det inte blev någon tredje!! En mycket härlig utveckling av intrigerna från första serien med många intressanta nya element. Skådespel och regi är mästerligt. RIKET är tveklöst en av de bästa serierna gjorda för tv någonsin!!! Mästerverk!!! 5.
Dele (Anmäl)   11/7 2015
Allt det som gjorde Riket så bra finns kvar. Tyvärr så har man här dock skruvat upp komiken så pass, att det som i föregångaren var en effektfull och njutbar krydda, nu har blivit lite för uppenbara och tramsiga publikfrierier. Originaliteten tar skada. Synd. Stark betygstrea dock, då det fortfarande är högst sevärt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Riket II