Riket

Originaltitel: Riget
Regissör:Lars von Trier, Morten Arnfred
Utgivningsår:1994

Om Riket:

På rikshospitalet i Köpenhamn händer det skumma saker. Det befolkas av säregna personer och dessutom verkar det ibland som om sjukhuset lever ett eget liv...

Titel: Riket II
Regissör: Thomas Vinterberg
År: 1998
Genre: Drama, Komedi
Festen

Udo Kier, Peter Mygind, Ernst-Hugo Järegård, Ghita Nørby, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Jens Okking, Henning Jensen, Søren Pilmark, Baard Owe, Birgitte Raaberg, Laura Christensen

Tomas Gíslason, Lars von Trier, Niels Vørsel

Drama, Komedi, Skräck, Fantasy, Mysterium, Mini-serie

The Kingdom

Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige

Recension Riket

- anonym skriver:
Egentligen så vill jag inte recensera flera av mina femmor; men efter att ha sett Riket kändes det absolut nödvändigt. Egentligen är det en TV-serie, men det har blivit en film. Det finns så många positiva kommentarer man kan tillägga till denna film, att jag inte vet var jag ska börja. Men, jag måste ju välja, så jag börjar med regin. Dansken Lars von Trier har träffat mitt i prick. Efter att ha...

Recension av Riket - Läs hela!

Med i listor: Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Mini-serie Top 50, Mysterium Top 50, Skräck Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Riket  (0 diskussioner)
Kommentarer om Riket (395 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
92axha10 (Anmäl)   24/2 2017
Lars von Trier med sina galna experiment. Fotot är minnesvärt, klippningen snabb och manuset fyndigt. Det finns bilder här som verkligen fastnar hos en.
sebban89 (Anmäl)   28/7 2016
Håller med martin eden. Detta är ett mästerverk. Stämningen är fantastisk och serien 'är filmad på ett sätt som är perfekt i sammanhanget. Karaktärerna känns också väl utarbetade och gestaltas väl av utmärkta skådespelare. Framför allt är Ernst-Hugo briljant som den fantastiska karaktären Stig Helmer. För övrigt finns det även en hel del fin humor. Jösses vilken tokhyllning det här blev men så är det är också en av mina absoluta personliga favoriter.
martin eden (Anmäl)   28/7 2016
[rek. 5] För mig råder det inga tvivel om att RIKET är ett mästerverk!! En mycket fin balans mellan humor och skräck, som förmedlas genom effektiva och engagerande intriger. Skådespelet och dialogen är mästerligt. von Triers regi levade och ofta ganska oväntad. Tycker att exposition och karaktärsutveckling fungerar dynamiskt levande med intrigen. Mästerverk!!! 5.
Mat1az (Anmäl)   16/5 2016
En härlig blandning av såpopera, thriller och skräck. Klara sammankopplingar till Lynch och Twin Peaks. Har flera riktigt obehagliga och skrämmande scener, och lika många riktigt roliga. Här finns massor av sköna och absurda karaktärer. Härligt härligt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Riket