Risk

Originaltitel: Risk
Regissör:Laura Poitras
Utgivningsår:2016

Om Risk:

En dokumentär om Wikileaks och dess ledare Julian Assange, filmad under perioden 2010-2016.

Laura Poitras

Dokumentär

Diskussioner om Risk  (0 diskussioner)
Kommentarer om Risk (7 st)
Roswall (Anmäl)   13:16 19/2
Blandade känslor. Poitras verkar ha lite oklara relationer med sina objekt.
Snah (Anmäl)   20/10 2017
En intressant inblick i den uppblåsta, narcissistiska och misogyna person Julian Assange är. Megalomani var ordet. De sexualbrott Assange anklagats för i Sverige bedömer jag som att han begått, då jag läst förundersökningen. Jag skulle tro att sannolikheten för att han gjort samma saker eller värre mot andra kvinnor är hög. Assange blir bara mer och mer motbjudande.
Memmem (Anmäl)   17/10 2017
Bra, informativ dokumentär om Julian Assange och WikiLeaks! Julians flickvän Laura Poitras började göra en dokumentär om honom och hans organisation så länge de var samman och kort därefter. Det blev en viktig och bra dokumentär, men farlig för Julian. Den avslöjar delar av WikiLeaks taktik. Mängder av material från olika konflikter och krig finns, men denna typ av film är ovanligare. Rent teknisk är dokumentären ordinär, med filmade presskonferenser, andra konferenser och utbildningar. De intressantaste delarna är intervjuer med Julian inne på Ecuadors ambassad, och bilder utifrån på den massiva polisövervakningen. 2016 hade denna polisövervakning kostat brittiska skattebetalare över 100 miljoner kronor. Natten efter anmälan om Julians sexövergrepp lade en kvinnlig jouråklagare ner fallet. Måndagen därefter togs fallet upp på nytt av en kvinnlig överåklagare. En manlig avhoppare från WikiLeaks anklagades för sexövergrepp. Betyg: 3+
Gr3veN (Anmäl)   29/7 2017
Paranoid så det stänker om det.
emilstjernholm (Anmäl)   26/6 2017
Intressant och spretigt personporträtt av en megaloman narcissist. Det mest spännande är det faktum att Poitras kamera får vara med. Det lite mindre intressanta är det dokumentära hantverket och då särskilt det oräkneliga antalet långa mellantexter som ska ge backgrundsinformation men mest styckar upp filmen. Någon sa riktningslös, jag håller med.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Risk