Riten

Originaltitel: Riten
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1969

Om Riten:

En domare intervjuar tre skådespelare tillsammans och en och en för att provocera fram ett erkännande för en pornografisk show som de kan få böter för.

Titel: Ansiktet

Gunnar Björnstrand, Erik Hell, Ingrid Thulin, Anders Ek, Ingmar Bergman

Ingmar Bergman

Drama

Sverige
Diskussioner om Riten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Riten (32 st)
JD (Anmäl)   2/12 2018
Stenhård. Ek, Thulin och Björnstrand är som tre rockstjärnor i skådespeleri som äntrar scenen och kör. De spelar svart drama med ett tempo och en attityd som i en screwballkomedi. Det är som Norén före Norén. Mest fascinerande är Ek och även Hell. De ser så hårda ut, farliga, men är alldeles mjuka som katter i sitt spel. Anders Ek är en av de bästa. En sån energi och dynamik. Synd att han inte var med i särskilt många fler av Bergmans filmer.
Goblim (Anmäl)   2/8 2016
Ointressanta obehagliga karaktärer med en besvikelse till "rit".
#54 (Anmäl)   1/3 2015
Inte helt lätt att betygsätta.
The Jack (Anmäl)   31/7 2014
Bergman hatade Godard, men Anders Ek ser ut som Belmondo och Thulin ser ut som Anna Karina i Vivre Sa Vie, vilket är lustigt. I övrigt: känns som en av Bergmans mest dissonanta filmer. Härligt teatral och lite kafkaesque. Slutscenen rockar som fan. Potentiell fyra.
Gordyal (Anmäl)   17/6 2014
Det går i vågor. Rätt så tråkiga scener med pretentiöst babbel varvas med magnifikt fotade och spelade akter med sylvass dialog och påtaglig laddning. På det stora hela en komplex bagatell som är föredömligt kort. Ensemblen har ett tufft jobb med att leverera Bergmans geniala skriftspråk i tal - ibland funkar det - ibland inte. Men utan Ingrid ingen trea. (7/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Riten