RKO 281

Originaltitel: RKO 281
Regissör:Benjamin Ross
Utgivningsår:1999

Om RKO 281:

Filmen om Orson Welles kamp mot William Randolph Hearst, som ville förstöra Welles film "Citizen Kane", som han ansåg var en nidbild av honom själv.

Titel: En sensation
Originaltitel: Citizen Kane
Regissör: Orson Welles
År: 1941
Genre: Drama, Mysterium
En sensation
Titel: The Battle Over Citizen Kane
Originaltitel: The Battle Over Citizen Kane
Regissör: Michael Epstein, Thomas Lennon (II)
År: 1995
The Battle Over Citizen Kane
Titel: Hollywoods hemlighet
Originaltitel: The Cat's Meow
Regissör: Peter Bogdanovich
Originaltitel: Me and Orson Welles
Regissör: Richard Linklater
År: 2008
Me and Orson

Melanie Griffith, John Malkovich, James Cromwell, Roy Scheider, Brenda Blethyn, Liam Cunningham, Liev Schreiber, David Suchet, Fiona Shaw

John Logan

Drama, Biografi

USA, Storbritannien
Diskussioner om RKO 281  (0 diskussioner)
Kommentarer om RKO 281 (25 st)
Dele (Anmäl)   7/1 2015
Relativt välgjord och underhållande, om än konventionellt berättad, dramatisering om turerna kring skapandet av "Citizen Kane".
Redfield4ever (Anmäl)   27/7 2012
Det skadade nog att se denna direkt efter "The Battle Over Citizen Kane" då denna får redan dramatiska händelser att bli plågsamt melodramatiska. Liev Schreiber känns inte som Orson Welles och resten av ensemblen, med undantag för James Cromwell som Hearst och Roy Scheider som Carl Schaeffer känns bara som om de spelar barnteater. Hela filmen känns översimplifierad och fake, helt enkelt.
Rune2000 (Anmäl)   3/9 2009
Ok drama, dock stämmer inte så bra med de verkliga händelserna. Jag rekommenderar även "The Battle Over Citizen Kane" (1995) som skildrar det hela ur dokumentär synpunkt.
Vapahtaja (Anmäl)   30/4 2008
patetiskttk