Robin Hood

Originaltitel: Robin Hood
Regissör:Wolfgang Reitherman
Utgivningsår:1973

Om Robin Hood:

Tecknad. Legenden om Robin Hood, en av de mest populära historierna genom tiderna, får magiskt liv i den här tecknade klassikern från Walt Disney. Följ med vår hjälte Robin och hans trogne vän lille John, när de kastar sig in i det ena våghalsiga äventyret efter det andra. Möt Lady Marian, Broder Tuck, Sir Väs, Sheriffen från Nottingham och alla andra oförglömliga figurer.

Titel: Djungelboken
Regissör: Wilfred Jackson
År: 1933
Genre: Familjefilm
Da'n före da'n

Brian Bedford (röst), Phil Harris (röst), Andy Devine (röst), Monica Evans (röst), Carole Shelley (röst), Peter Ustinov (röst), Terry-Thomas (röst), Pat Buttram (röst), Roger Miller (röst), George Lindsey (röst), Ken Curtis (röst)

Ken Anderson, Larry Clemmons

Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Robin Hood  (1 diskussioner)
Kommentarer om Robin Hood (378 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
härlig klassiker
Sarakin76 (Anmäl)   30/7 2017
nostalgifaktorn vipper karakteren opp til 5.
Stygga-Vargen (Anmäl)   9/5 2017
Det här är långtifrån den bästa Disney-filmen som gjorts men samtidigt är det långtifrån den sämsta. Som barn såg jag denna film på VHS några gånger och även om det kanske inte var en av mina favoriter så tyckte jag den var bra ändå. Utöver det man får se på julafton så mindes jag inte så mycket av den så jag bestämde mig för att se om den och gjorde jag också när jag införskaffade en box med en massa gamla Disney-filmer på Blu-ray. Nu tycker jag inte att filmen är askass för det är den inte och även om den inte är jättebra så tycker jag ändå att den är värd en svag 4:a.
dafreakish (Anmäl)   9/10 2016
Kan inte låta bli att tycka att Robin Hood är en av de svagaste Disney-klassikerna. Det är bitvis ganska fult, slarvigt animerat och stressat, vilket det (sistnämnda) visserligen var i många av de tecknade filmerna på den tiden. Men den saknar charmen från till exempel Snövit och Bambi. Blir mest tomt och tråkigt nog ganska ointressant.
Andra våningen (Anmäl)   11/7 2016
Disneyfigurer har en benägenhet att vara rätt störande, men i den här filmen är ju precis alla, utom sir väs och sheriffen, rent outhärdliga. Mest av allt robin hood och marion och den där kaninen, men de andra är inte mycket bättre. Kanske den bedrövligaste Disneyfilm som gjorts.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Robin Hood