Robinson Crusoe

Originaltitel: Las aventuras de Robinson Crusoe
Regissör:Luis Buñuel
Utgivningsår:1954

Om Robinson Crusoe:

Daniel Defoes klassiska berättelse om det påhittiga skeppbrottsoffret i Buñuels tappning.

Titel: Myteri

Dan O'Herlihy, Jaime Fernández, Felipe de Alba

Drama, Äventyr

Adventures of Robinson Crusoe

Mexiko
Diskussioner om Robinson Crusoe  (0 diskussioner)
Kommentarer om Robinson Crusoe (10 st)
Gigi1943 (Anmäl)   12/8 2013
Det är första gången "i världshistorien" som jag ser en film två gånger inom samma dygn!!! Förklaringen till detta är nog att jag bandade för sonenas räkning och var så rädd att videoapparaten skulle krångla (det har hänt) och sen tittade jag på inspelningen dagen efter för att se att allt var okej (den skulle nämligen visas även några dagar senare). Allt var okej och det var en sann njutning att se filmen både en och två gånger på stört. Den var lite komisk i all sin enklehet utan att vara överdiven på något sätt. Det var även finurligt att inte visa alla turer som annars görs i modernare filmen (exempelvis att han "hittar" sötvattne utan att vara ute och leta efter det - kanske en källa eller "insjö" - tittaren får ha lite egen fantasi. Detta gäller även annat i gamla filmer (sexscener) där man får tänka själv och inte bli skriven på näsan! Detta var en riktig charmrulle och i mitt tycke den allra bästa versionen (man har ju sett några genom åren och även läst boken givetvis).
Tabu (Anmäl)   28/6 2013
"En av de mest hängivna men samtidigt egensinniga filmatiseringar av klassisk litteratur som gjorts." ("Doc Holliday"). Jag är inte speciellt förtjust i drömscener (eftersom de nästan alltid är pinsamt fantasilösa och överdrivet symboliska) och ännu mindre surrealism. Men här är drömscenen kolossalt lustig! "Robinson Crusoe" var förresten den allra första boken jag läste helt själv. Fast "Pestens år" har åldrats avsevärt bättre måste jag påpeka...
mattarello (Anmäl)   11/6 2011
Rolig och originell film. Regisserad med surrealistisk touch av mästaren Buñuel. Parafrasen på Tantali kval tycker jag är särskilt bra.
Spöket (Anmäl)   11/8 2008
Det som är hånfullt och sarkastiskt är helt enkelt den självklara rollen av herre den vita mannen tilldelas samt skådespelet från Robinson själv. Det är en rolig film. Om jag har fel är det här den sämst spelade filmen 1954. :)
Gewehr (Anmäl)   16/4 2008
Jag skulle gärna vilja veta vad det var som var så hånfullt och sarkastiskt. Missade jag något? I vilket fall en tung rulle. Velar mellan en trea och en fyra. Hm
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Robinson Crusoe