Röd drake

Originaltitel: Red Dragon
Regissör:Brett Ratner
Utgivningsår:2002

Om Röd drake:

Will Graham som har lämnat FBI blir återkallad för att finna en brutal seriemördare, som kallar sig "Red Dragon". För att lyckas stoppa mördaren gör han något han inte skulle vilja göra om: han samarbetar med sin ärkefiende Dr. Hannibal Lecter, som mitt upp i allt ger mördaren information om Wills familj.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Nuremberg
Regissör: Yves Simoneau
År: 2000
Nürnbergrättegången

Ralph Fiennes, Anthony Hopkins, Edward Norton, Emily Watson, Harvey Keitel, Philip Seymour Hoffman, Anthony Heald, Mary-Louise Parker, Ken Leung, Frankie Faison, Tyler Patrick Jones, Frank Whaley

Ted Tally

Drama, Kriminalare, Thriller

USA, Tyskland

Recension Röd drake

- Rubbermonster sätter betyg 2 och skriver:
Brett Ratner må vara usel på spänning men filmen är åtminstone rätt kompetent filmad, om än rätt tråkig. Han håller tempot uppe hela tiden vilket både är på gott och ont. Man har aldrig tråkigt, men det blir aldrig heller speciellt spännande eller otäckt, vilket inte är speciellt smart när filmen handlar om en synnerligen brutal seriemördare som utplånar familjer. Ralph Fiennes gör i alla fall bra...

Recension av Röd drake - Läs hela!

Med i listor: Hannibal Lecter
Diskussioner om Röd drake  (0 diskussioner)
Kommentarer om Röd drake (505 st)
Rai (Anmäl)   23/1 2018
Nja, går att se i alla fall..
Stygga-Vargen (Anmäl)   5/10 2017
Tycker faktiskt den här filmen är minst lika bra som När lammen tystnar.
Sarakin76 (Anmäl)   12/7 2017
Ikke i nærheten av lammen men bra er denne også.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Röd drake är den första Hannibal Lector romanen. Alltså innan ”När lammen tystnar”. Den klart bättre än Manhunter som producerades några år tidigare och som bygger på samma Harris roman. Stilmässigt ligger den nära ”Lammen” men är inte lika bra (lammen är ju oslagbar). Ruggigt och spännande är det dock med råge.
Roswall (Anmäl)   1/12 2016
Tycker den börjar riktigt bra och håller nivå under första timman, sedan stressar den fram och tappar hela stämmningen. Mördaren tappar fattningen för snabbt och hamnar i obalans. Nä.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Röd drake