Röda draken

Originaltitel: Manhunter
Regissör:Michael Mann
Utgivningsår:1986

Om Röda draken:

En psykopatisk seriemördare är lös och mördar en familj vid varje fullmåne. Fd FBI-agenten Will Graham söks upp av sin gamla arbetsgivare som vill att han ska åta sig fallet. Graham som tidigare gripit Hannibal Lecktor söker upp denne i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren.

Titel: När lammen tystnar
År: 1981
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Gatans lag
Titel: Änglarnas stad – Los Angeles
Originaltitel: To Live and Die in L.A.
Regissör: William Friedkin
År: 1985
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Änglarnas stad – Los Angeles

Joan Allen, Tom Noonan, Brian Cox, Kim Greist, Dennis Farina, William Petersen, Stephen Lang, David Seaman, Benjamin Hendrickson, Michael Talbott, Dan Butler, Patricia Charbonneau, Chris Elliott, Frankie Faison

Michael Mann

Drama, Kriminalare, Thriller

Red Dragon, Red Dragon: The Curse of Hannibal Lecter

Recension Röda draken

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Efter att det har skett en rad mord vid varje fullmåne kallas den före detta FBI-agenten Will Graham in igen för att lösa fallet. Ett hjälpmedel är den psykopatiske Hannibal Lecktor, som Graham grep ett flertal år tidigare. Det här är alltså första filmen om Hannibal Lecktor (han stavas så i denna film), men han har absolut inte en stor roll i Manhunter. Man kan snarare säga att han gör en cameo-roll,...

Recension av Röda draken - Läs hela!

Med i listor: Hannibal Lecter
Diskussioner om Röda draken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Röda draken (241 st)
sven_usling (Anmäl)   19/9 2018
Väldigt stämningsfull och smart thriller som dock lider av dålig musik (och användande av musiken) och uselt klippt slutfajt.
Rai (Anmäl)   23/1 2018
nja, hm? eller? Får en tvåa!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Grillo (Anmäl)   10/10 2017
Gillar egentligen detektivarbetet och allt det, men rätt tråkig och en himla tur att de gjorde nya filmer baserat på samma story strax efter denna som blev så mycket bättre. Musiken daterar också filmen rejält.
Raimo_1985 (Anmäl)   2/9 2017
Väntade mig en fyra eller en femma men den höll bara till trean. Trodde det skulle vara lite blodigare men det var läskigt ändå, förvisso. Sen var det lite för mycket pussel och deckare för min smak. Jag är ändå skitglad att jag äntligen sett den nu, men jag hade för höga förväntningar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Röda draken