Roger och jag

Regissör:Michael Moore
Utgivningsår:1989
Antal betyg:1933 betyg

Om Roger och jag:

Michael Moore återvänder till sin barndomsstad Flint, Michigan, där General Motors en gång grundades. Bilindustrin var stadens ryggrad och de flesta invånarna har arbetat i den stora fabriken. Men nu har GM beslutat att flytta allting till Mexico där arbetskraften är billigare. Under filmens gång försöker Moore få till en intervju med chefen för General Motors, Roger Smith, men det tycks vara ett omöjligt uppdrag.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: There's No Place Like Utopia
Regissör: Joel Gilbert
År: 2014
There's No Place Like Utopia
Titel: Mordet på den elektriska bilen
Originaltitel: Who Killed the Electric Car?
Regissör: Chris Paine
År: 2006
Mordet på den elektriska bilen
Titel: Requiem for Detroit
Originaltitel: Requiem for Detroit
Regissör: Julien Temple
År: 2010
Requiem for Detroit

Michael Moore

Dokumentär

Med i listor: Dokumentär Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om Roger och jag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Roger och jag (112 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Bra debut
Ful_fisk (Anmäl)   15/6 2015
Michael Moores debut, en suverän dokumentär om General Motors massavskedningar i Moores hemstad Flint. Äkta, rättfram, underhållande, välgjord och stark, Moore i sitt esse. Bör verkligen inte missas!
Krille80 (Anmäl)   8/12 2014
En tidig dokumentär från Michael Moore där han på sedvanligt sätt redan innan valt sida att köra hårt på vilket gör att trovärdigheten faller litegrann. Vad gör dock detta när Moore presenterar viktiga ämnen på detta både intressanta och humoristiska sätt. Detta når dock inte upp till han senare dokumentärer. 3+
Mortiis (Anmäl)   22/1 2014
Förmodligen Michael Moores bästa, hans stil passar så mycket bättre med det mindre perspektivet han har i den här filmen. Många tankar väcks och det är intressant att höra hur företagspamparna anser att ett företag inte har några moraliska plikter gentemot sina anställda. Sedan är det ju förstås svindlande att se kontrasterna mellan det utfattiga, sönderslagna Flint och stadens överklass som går på fester i det nybyggda fängelset som en kul grej och klagar på att de arbetslösa bara klagar och latar sig. Beach Boys-låten kommer jag nog alltid associera till den sociala misär som visades här, verkligen fruktansvärt att se hur familj efter familj vräks och slängs ut på gatan.
#54 (Anmäl)   18/1 2014
Egentligen tycker jag att det här är en ganska tveksam debut som filmskapare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Roger och jag