Rogue One: A Star Wars Story

Originaltitel: Rogue One
Regissör:Gareth Edwards
Utgivningsår:2016

Om Rogue One: A Star Wars Story:

I en tid fylld av konflikter slår en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än dem själva.

Titel: Star Wars: The Force Awakens
Originaltitel: Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Regissör: Richard Marquand
År: 1983
Jedins återkomst

Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Jiang Wen, Ben Mendelsohn, Guy Henry, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Alistair Petrie, Genevieve O'Reilly, Ben Daniels, Ian McElhinney, Fares Fares, James Earl Jones (röst)

Tony Gilroy, Chris Weitz

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Storbritannien, USA

Recension Rogue One: A Star Wars Story

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Rogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur planerna till Dödsstjärnan hamnar i rebellernas händer, men kanske inte så mycket mer än det. Filmen utspelar sig alltså mellan 'Episod 3: Revenge of the Sith' och 'Episod 4: A New Hope', men är betydligt närmare...

Recension av Rogue One: A Star Wars Story - Läs hela!

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Star Wars
Filmnummer: 120389
Diskussioner om Rogue One: A Star Wars Story  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rogue One: A Star Wars Story (161 st)
Christofer (Anmäl)   19:54 15/10
Det var väl egentligen inget större fel på den här filmen, även om jag inte tycker att det håller riktigt samma klass som några av de övriga nyare filmerna. Däremot kan inte jag inte bortse ifrån det faktum att Star Wars för mig har tappat sin charm och att jag har vuxit ifrån det. Lite trist att behöva erkänna eftersom jag, som de flesta 70- 0ch 80-talister, har vuxit upp med de gamla filmerna. Men eftersom jag mer satt och påpekade konstiga detaljer som jag inte gillade framför att leva mig in i storyn så är det bara att konstatera att det inte kan bli tal om något högre betyg.
sibylla (Anmäl)   04:13 2/10
För mycket strid och för lite drama för min smak. Svärtan och tekniskt avancerade ondskefulla karaktärer skapar en fond som självaste Darth inte kan toppa. Jag blir faktiskt mest besviken på just det - att dynamiken försvunnit och att DV därmed blir lite löjlig med sin plastmössa.
annihilat0r (Anmäl)   20:14 25/9
Intressant berättelse och intressanta skådespelare, fräsch regi i edock med den gamla sagans ramverk intakt 3
vonadel (Anmäl)   11:05 9/9
Alltså, jag är egentligen ingen jätte-SW-fan även om jag gillar filmerna. Men, det är något speciellt med dem alltså. Det är fasen inte ofta jag får rysningar i filmer, men fick det i slutet av denna faktiskt. Ang. CGI-karaktärerna...nu är man bra nära att kunna ersätta mänskliga skådisar, men inte riktigt ännu. De blir så märkligt själlösa. Om man bara gillar universumet det lilla minsta är den klart sevärd. 7/10
Zarquon (Anmäl)   21:26 22/8
En del detaljer i handlingen är rätt så ovettiga men det hade man kunnat bortse ifrån om karaktärerna hade varit bättre. Huvudrollsinnehavarna saknar kemi. En del av sidokaraktärerna är småcoola, men istället vet vi nästan ingenting om dem. Varför ska vi bry oss om vad som händer med någon av dessa personer? Att återuppliva gamla döda skådespelare är ett ambitiöst initiativ men de pendlar mellan att se OK ut och att se ut som demoner rakt ifrån den "kusliga dalen". Schysst rymdaction i filmens sista tredjedel räddar upp filmen något. Droiden är jäkligt skön också. Betyget hade nog blivit 2½ om det hade funnits.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rogue One: A Star Wars Story
Se filmen