Betyg idag: 1 334 Besökare idag: 5 683

Originaltitel: Rogue One
Regissör:Gareth Edwards
Utgivningsår:2016

Om Rogue One: A Star Wars Story:

I en tid fylld av konflikter slår en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än dem själva.

Titel: Star Wars: The Force Awakens
Originaltitel: Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Regissör: Irvin Kershner
År: 1980
Rymdimperiet slår tillbaka

Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Jiang Wen, Ben Mendelsohn, Guy Henry, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Alistair Petrie, Genevieve O'Reilly, Ian McElhinney, Valene Kane, Beau Gadsdon, James Earl Jones (röst)

Tony Gilroy, Chris Weitz

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Storbritannien, USA

Recension Rogue One: A Star Wars Story

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Rogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur planerna till Dödsstjärnan hamnar i rebellernas händer, men kanske inte så mycket mer än det. Filmen utspelar sig alltså mellan 'Episod 3: Revenge of the Sith' och 'Episod 4: A New Hope', men är betydligt närmare...

Recension av Rogue One: A Star Wars Story - Läs hela!

Med i listor: Star Wars
Filmnummer: 120389
Diskussioner om Rogue One: A Star Wars Story  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rogue One: A Star Wars Story (165 st)
Benisakura (Anmäl)   18:55 11/12
Den får fyran enbart för sista fem minuterna av filmen som är magiska.
Bumbi78 (Anmäl)   23:48 26/11
En tur Star Wars universum sedd ur en annan vinkel, men med en hel del igenkännande tack o lov *L*. Kompetent hantverk och story som inte skämmer varken gamla eller nya delar i serien. Jag hade dock lite svårt att sätta mig in i den här. Kanske beror det på att man är så indoktrinerad i hur Star Wars "ska" vara? Kul och samtidigt lite skrämmande att se vad de gjorde med Peter Cushing.
paninaro (Anmäl)   13:50 16/11
En smått osannolikt bra spin-off som expanderar Star Wars-universumet, både genom att vi får en intressant backstory och att den utvidgar vad som är möjligt att berätta inom nämnda universum. Oväntat politisk, med en glädjande heterogen rollbesättning och progressiva uttryck långt bortom gamla mossiga tropes. Storyn bidrar med något eget till den större berättelsen, det är storslaget utan att tappa den relativt jordnära känslan och det är intressanta rollfigurer som introduceras. GJ!
Filmfantast86 (Anmäl)   21:32 23/10
Christofer (Anmäl)   19:54 15/10
Det var väl egentligen inget större fel på den här filmen, även om jag inte tycker att det håller riktigt samma klass som några av de övriga nyare filmerna. Däremot kan inte jag inte bortse ifrån det faktum att Star Wars för mig har tappat sin charm och att jag har vuxit ifrån det. Lite trist att behöva erkänna eftersom jag, som de flesta 70- 0ch 80-talister, har vuxit upp med de gamla filmerna. Men eftersom jag mer satt och påpekade konstiga detaljer som jag inte gillade framför att leva mig in i storyn så är det bara att konstatera att det inte kan bli tal om något högre betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rogue One: A Star Wars Story
Se filmen