Roma

Originaltitel: Roma
Regissör:Alfonso Cuarón
Utgivningsår:2018

Om Roma:

En berättelse om ett år i en medelklassfamilj i Mexico City i början av 1970-talet.

Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, José Manuel Guerrero Mendoza, José Luis López Gómez

Alfonso Cuarón

Drama

Mexiko, USA
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Roma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Roma (27 st)
karlmats (Anmäl)   00:06 19/2
Cuarón gör återigen en fin film som är ganska tråkig att titta på. Är han månne en modern Terrence Malick? Att filma i svartvitt känns som ett pretentiöst drag som egentligen inte bidrar nånting. Att den här får 10 Oscarsnomineringar känns inte rimligt nånstans, visst är det kul att Mexiko skildras så här pass realistiskt men det finns ingenting här som är nåt speciellt egentligen annat än just platsen. Då är jag förvisso inget större fan av vardagsrealism så jag är nog inte heller helt rätt målgrupp egentligen. Nu blev jag ännu mer besviken över att Kidman inte fick någon nominering för Destroyer. Förlossningsscenen var intensiv och bra, i övrigt var det anonymt och glöms snabbt bort. En stabil 2a, fjärde raka för Cuarón.
Albion (Anmäl)   21:56 11/2
En stiliserad betraktelse där man får känslan av att vara flugan på väggen och som bygger lite "följ-med-vad-som-händer-bakom-kulisserna-känsla" utan att för den skull ge några djupgående svar. Vackert filmat och finstämt berättat ur hemhjälpens horisont. Betyget är väl värd en 3:a
Golazo (Anmäl)   02:13 7/2
Jag tror mig ha sett den här filmen i flera bäst-filmer-2018-listor. Jag förstår inte varför. Roma har ingen handling och det är jättetrist med svartvit film. Filmer som gjordes förr gjordes i svartvitt eftersom tekniken inte hade hunnit så långt och färg var inte tillgängligt. Idag finns ingen anledning att göra en film i svartvitt, speciellt inte för att göra den vackrare. Se "Det stora blå" istället om ni vill ha vacker film och fina färger.
norenorama (Anmäl)   23:18 5/2
Kollade 34 min, då hade absolut inget hänt, ingen uppbyggnad till intrig eller något annat över huvud taget så stängde av. Inte för att det var dåligt, men kändes bara meningslöst. Och för helvete, plocka upp den jävla hundskiten för fan!! De skulle fått sparken på en sek om de inte höll den sabla uppfarten ren..
Brinck (Anmäl)   20:11 4/2
Enorm besvikelse. Ja, den är snyggt filmad, men det är också det. Fick noll känsla och intresse för karaktärer och historien. Riktigt tråkigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Roma