Roma

Originaltitel: Roma
Regissör:Alfonso Cuarón
Utgivningsår:2018

Om Roma:

En berättelse om ett år i en medelklassfamilj i Mexico City i början av 1970-talet.

Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, José Manuel Guerrero Mendoza, José Luis López Gómez

Alfonso Cuarón

Drama

Mexiko, USA
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Roma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Roma (32 st)
alexandrra (Anmäl)   20:02 2/6
2.5 för mig. Inte riktigt min typ av film. Men förstår helt klart hur folk kan sätta 5/5 ??
mammene (Anmäl)   16:53 1/6
Det får bli en svag trea. Tog ett tag innan man kom in i filmen, det var på något vis ingen egentlig handling och man fick inte reda på så mycket så det blev lite pusslande med tankarna. Livet rullade bara på för familjen och dess hushållerska som arbetade på med ibland lite smålustiga göromål. Men när man väl blev van med tempot och att följa vardagen så rullade det bara på av sig själv, skönt i alla fall med en film som inte har behovet av att överraska. Varför den behöver vara svartvit kan man fundera över, men inget att uppröras över direkt.
stgurgel (Anmäl)   13:45 3/3
Snygg som tusan och närgången samtidigt som den håller sig utifrån betraktande och registrerande. Neat trick som ger en tung stämning
Afflicter (Anmäl)   16:26 25/2
Största behållningen med Roma är cinematografin. Otroligt fina upplägg som verkligen säljer 70-talets Mexiko. Att det inte finns någon handling är inte ett problem, men när man inte känner till bakgrunden till filmen uppstår det en hel del frågetecken. Hon som gör huvudrollen gör inte direkt en Oscar-värdig insats heller.
Jompalompier (Anmäl)   13:23 25/2
Snyggt foto som förtjänar sin Oscar, även om det för mig inte är helt självklart varför man väljer att filma i svartvitt. Kändes inte som att det tillförde någonting utan snarare att den varit vackrare i färg. Blev mest pretentiöst. Vad gäller handlingen så tog det ett ganska långt tag innan det hände något även om den blev bättre på slutet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Roma