Betyg idag: 1 071 Besökare idag: 4 814

Originaltitel: Roma
Regissör:Alfonso Cuarón
Utgivningsår:2018

Om Roma:

En berättelse om ett år i en medelklassfamilj i Mexico City i början av 1970-talet.

Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, José Manuel Guerrero Mendoza, José Luis López Gómez

Alfonso Cuarón

Drama

Mexiko, USA
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Roma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Roma (30 st)
stgurgel (Anmäl)   13:45 3/3
Snygg som tusan och närgången samtidigt som den håller sig utifrån betraktande och registrerande. Neat trick som ger en tung stämning
Afflicter (Anmäl)   16:26 25/2
Största behållningen med Roma är cinematografin. Otroligt fina upplägg som verkligen säljer 70-talets Mexiko. Att det inte finns någon handling är inte ett problem, men när man inte känner till bakgrunden till filmen uppstår det en hel del frågetecken. Hon som gör huvudrollen gör inte direkt en Oscar-värdig insats heller.
Jompalompier (Anmäl)   13:23 25/2
Snyggt foto som förtjänar sin Oscar, även om det för mig inte är helt självklart varför man väljer att filma i svartvitt. Kändes inte som att det tillförde någonting utan snarare att den varit vackrare i färg. Blev mest pretentiöst. Vad gäller handlingen så tog det ett ganska långt tag innan det hände något även om den blev bättre på slutet.
karlmats (Anmäl)   00:06 19/2
Cuarón gör återigen en fin film som är ganska tråkig att titta på. Är han månne en modern Terrence Malick? Att filma i svartvitt känns som ett pretentiöst drag som egentligen inte bidrar nånting. Att den här får 10 Oscarsnomineringar känns inte rimligt nånstans, visst är det kul att Mexiko skildras så här pass realistiskt men det finns ingenting här som är nåt speciellt egentligen annat än just platsen. Då är jag förvisso inget större fan av vardagsrealism så jag är nog inte heller helt rätt målgrupp egentligen. Nu blev jag ännu mer besviken över att Kidman inte fick någon nominering för Destroyer. Förlossningsscenen var intensiv och bra, i övrigt var det anonymt och glöms snabbt bort. En stabil 2a, fjärde raka för Cuarón.
Albion (Anmäl)   21:56 11/2
En stiliserad betraktelse där man får känslan av att vara flugan på väggen och som bygger lite "följ-med-vad-som-händer-bakom-kulisserna-känsla" utan att för den skull ge några djupgående svar. Vackert filmat och finstämt berättat ur hemhjälpens horisont. Betyget är väl värd en 3:a
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Roma