Ronja Rövardotter

Originaltitel: Ronja Rövardotter
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1984

Om Ronja Rövardotter:

En stormig natt får två rivaliserande rövarfamiljer tillökning. De båda barnen, Ronja och Birk, växer upp och blir kamrater till sina fäders stora förtret. Baserad på Astrid Lindgrens bok med samma namn.

Titel: Modig
Originaltitel: Brave
Regissör: Mark Andrews, Brenda Chapman, Steve Purcell (II)
År: 2012
Regissör: Jim Henson
År: 1986
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Labyrint

Hanna Zetterberg, Dan Håfström, Börje Ahlstedt, Lena Nyman, Per Oscarsson, Med Reventberg, Allan Edwall, Ulf Isenborg, Henry Ottenby, Björn Wallde, Tommy Körberg, Rune Andersson, Claes Janson, Bo Bergstrand, Rolf Dahlgren, Ricky Bruch

Astrid Lindgren

Drama, Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Sverige, Norge

Recension Ronja Rövardotter

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Astrid Lindgren har skrivit många klassiska berättelser och många av hennes berättelser har även resulterat i klassiska filmer och jag kan tänka mig att de flesta säkert har sett åtminstone någon Lindgren-filmatisering. Olle Hellbom är väl den regissör som åtminstone jag förknippar mest med Astrid Lindgren-filmer men år 1984 kom en väldigt bra Lindgren-film som faktiskt inte regisserades av Hellbom...

Recension av Ronja Rövardotter - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, AB Svenska Ord, Astrid Lindgren, Familjefilm Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50
Diskussioner om Ronja Rövardotter  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ronja Rövardotter (583 st)
#54 (Anmäl)   9/12 2017
Håller fortfarande relativt bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Läskig att se som barn
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Funkar som fantasy och klarar att konkurrera med andra filmer i samma tema, så ok, filmen får en 4:a.
Stygga-Vargen (Anmäl)   13/11 2016
En av de bästa svenska filmerna någonsin, alla kategorier!
wasteoftime (Anmäl)   16/5 2016
Det är ju flertalet positiva punkter här, så det är svårt att veta vart man skall börja, men vi börjar någonstans. Första pluset är att de vågar göra en rejäl film, "trots" att den är riktad mot barn. Istället för att kapa filmtid för att det inte ska bli för långt. Sedan, animationerna! Visst, det syns att den inte är ifrån igår, men Per Åhlin är ju fantastiskt duktig och hans Vildvittror är ju perfekta. Sedan har vi två ungar som faktiskt är bra i sina roller. Och en Lena Nyman, Per Oscarsson, Allan Edwall och Börje Ahlstedt som är som gjutna i sina roller. Man ser ju flertalet influenser, dels i berättelsen, och dels i filmen, och det ser jag inte som något negativt, eftersom att det är just influenser, och vad vore livet utan det? Det blir på det hela taget en gedigen film, som har ett underliggande djup och ramberättelsen är bra - det når i sina bästa stunder upp i fyran, men den får på det hela taget nöja sig med en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ronja Rövardotter