Room

Originaltitel: Room
Regissör:Lenny Abrahamson
Utgivningsår:2015

Om Room:

24-åriga Joy och hennes femårige son Jack bor tillsammans i ett litet rum. Allt de har är en säng, en toalett, ett badkar och ett litet kök. Den enda utsikten är den genom takfönstret. Jacks uppfattning av världen är begränsad till deras existens i rummet och det som finns utanför existerar bara på TV. Ibland får de besök av Old Nick som kommer med olika förnödenheter. En dag får Joy nog och berättar en omskakande sanning för sin son.

Baserad på romanen Room av Emma Donoghue från år 2010.

Titel: Dogtooth
Regissör: Cate Shortland
År: 2017
Genre: Drama, Thriller
Berlin Syndrome

Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Joan Allen, William H Macy, Tom McCamus, Cas Anvar, Amanda Brugel, Joe Pingue, Wendy Crewson, Jack Fulton

Emma Donoghue

Drama

Irland, Kanada, USA
Med i listor: People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om Room  (0 diskussioner)
Kommentarer om Room (94 st)
V70 (Anmäl)   1/9 2018
Sjukt bra skådisar.
Supernaut (Anmäl)   25/7 2018
Brie Larson är fantastisk och fint berättande. Ruggigt bra film, trots att den verkade vara totalt Oscar bait.
C12 (Anmäl)   10/6 2018
Vansinnigt tråkigt.
RustyFilm (Anmäl)   26/4 2018
Jack (Jacob Tremblay) är uppvuxen (från födseln till 5 årig kille) i ett 12 kvm litet rum (egentligen ett skjul) med endast ett litet takfönster. Detta utan att någonsin fått lämna rummet. Hans mamma Ma (Brie Larson) har på samma sätt varit i rummet ytterligare två år (Jack föddes där). Filmen beskriver deras sista år i rummet, flykten och första tiden i frihet. Det är en mycket rörande och ångest-framkallande historia. Intressant är det dessutom hela tiden. Hoppas att filmen återger händelse-förloppet på ett hyfsat korrekt sätt (det här är ju en verklig händelse som upp-dagades för inte så länge sen).
Anders Axelsso (Anmäl)   15/1 2018
Uj, uj, den här fyran var stark. Har fortfarande en knut i magen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Room