Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda

Originaltitel: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
Regissör:Tom Stoppard
Utgivningsår:1990

Om Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda:

Hamlets vänner och skolkamrater, Rosenkrans och Gyllenstjärna, kallas till kungen av Danmarks hov. Hamlets föräldrar tycker att deras son beter sig lite konstigt. Skolkamraterna har till uppgift att muntra upp prinsen, men förleds att förråda honom.

Titel: Rosencrantz and Guildenstern Are Undead
Originaltitel: Rosencrantz and Guildenstern Are Undead
Regissör: Jordan Galland
År: 2009
Genre: Komedi
Rosencrantz and Guildenstern Are Undead
Titel: De förlorade barnens stad
Originaltitel: La cité des enfants perdus
Regissör: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
År: 1995
Genre: Drama, Krig
Film nr.: 1914
Richard III

Gary Oldman, Tim Roth, Iain Glen, Richard Dreyfuss, Ian Richardson, Donald Sumpter, Joanna Miles

Tom Stoppard

Drama, Komedi

Storbritannien, USA
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda (53 st)
Rift (Anmäl)   28/9 2018
Jag väntade mig en kvick och briljant dialog men den var bara fjantig och tjatig. Anakronismerna var övertydliga och töntiga. Kopplingarna till Shakespeares Hamlet var inget annat än pliktskyldiga och tillförde inga nya perspektiv på pjäsen. Eftersom detta uppenbarligen är hur Stoppard ville att hans komedi skulle spelas, måste jag säga att jag är förvånad över den överväldigande hajpen. En stor besvikelse.
martin eden (Anmäl)   12/9 2018
[rek. 4] En mycket fin överföring från pjäsen! Det är en slags hybrid mellan WAITING FOR GODOT och HAMLET och det serveras på ett fantastiskt sätt. Jag förstår att vissa inte alls tilltalas av denna, men det är en numera klassisk pjäs. I många avseenden är det en postmodern metafiktion, eller kanske till och med metametafiktion. Stoppard lyckas i sin regi och i sin bearbetning av den egna pjäsen. Fina skådespelarinsatser! Mycket bra!! 4.
Hejochhå (Anmäl)   31/12 2014
Världens bästa dialog. Önskar jag kunde ge den en femma men den får en stark fyra. Verkligen älskar denna film. T Roth o G Oldman är fullkomligt briljanta. Deras absolut bästa rolltolkningar. Fruktansvärt roliga. Tycker det verkligen är en genial idé att få se mer av rollfigurer från en annan känd historia. Borde göras oftare.
Taandborste (Anmäl)   19/2 2013
Om jag ska vara ärlig hade jag ingen aning vad som hände i filmen (mina kunskaper om Hamlet kanske var sämre än jag trodde) överhuvudtaget, men det gör inte så mycket. Jag älskar Tim Roth och jag älskar Gary Oldman och tillsammans blir de ett fantastiskt radarpar! Svag 4:a för lekfullheten.
alickilicki (Anmäl)   16/1 2013
Fantastisk skildring av Shakespeares Hamlet! Huvudpersonerna Rosenkrans(Oldman) och Gyllenstjärna(Roth) är fantastiska partners som tillsammans gör filmen väldigt intressant och rolig. Överlags är det väldigt hög kvalitet på allt vi får se i filmen. Men man bör helst ha läst på lite om Hamlet för att få ut så mycket som möjligt av den. Rekommenderas!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda