Rött hav

Originaltitel: Crimson Tide
Regissör:Tony Scott
Utgivningsår:1995

Om Rött hav:

Stridsveteranen och fartygschefen Frank Ramsey och hans nytillträdda örlogskapten Ron Hunter hamnar i den största världsomfattande krisen sedan Kubakrisen. Ombord på atomubåten USS Alabama ställer de kursen mot Ryssland där ultranationalister hotar att starta ett tredje världskrig. Men när de tar emot ett obekräftat meddelande att avfyra sin robotar, drabbar Ramsey och Hunter samman över om man ska följa order. På gränsen till det totala kärnvapenkriget utbryter ett myteri som kommer att avgöra mänsklighetens öde.

Titel: K-19: The Widowmaker
Regissör: Todd Robinson
År: 2013
Genre: Thriller
Phantom

Denzel Washington, Gene Hackman, Viggo Mortensen, Matt Craven, James Gandolfini, George Dzundza, Rocky Carroll, Jaime Gomez, Michael Milhoan, Scott Burkholder, Danny Nucci, Lillo Brancato, Eric Bruskotter, Rick Schroder, Steve Zahn, Marcello Thedford

Michael Schiffer

Drama, Action, Thriller

Med i listor: U-båtsfilmer
Diskussioner om Rött hav  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rött hav (176 st)
Genstruktur (Anmäl)   5/2 2018
We are now at defcon 3
Rai (Anmäl)   23/1 2018
Tja, varför inte rätt ok rulle, men det var läge sedan jag såg den...
Bumbi78 (Anmäl)   13/9 2017
Fortfarande lätt en av de bästa ubåts-filmerna vad gäller nerv och spänning. Bra skådisar, tight regi och ett mäktigt soundtrack. Så amerikanskt det nu kan bli och en av 90-talets alla höjdpunkter.
Howler19 (Anmäl)   31/1 2016
Jag har fortfarande inte sett en dålig film av Tony Scott. Det här är en orgie både i Tony Scott-film och 90-talsfilm. Krydda det med skådespelare från den absoluta världseliten och ett av Hans Zimmers bästa scores någonsin och du får en förträfflig film.
booby (Anmäl)   18/1 2016
Tony Scottsk.