Rushmore

Originaltitel: Rushmore
Regissör:Wes Anderson
Utgivningsår:1998

Om Rushmore:

Max Fischer är en tonåring med mycket talang. Tack vare ett stipendium går han i tionde klass på den förnäma privatskolan Rushmore Academy. Han är inte precis någon stjärnelev utan snarare en av skolans besvärligaste elever, trots att han är redaktör för skoltidningen och ordförande i åtskilliga klubbar och föreningar. Max blir vän med den deprimerade och förmögne fabriksägaren Herman Blume och blir dessutom förälskad i lärarinnan och änkan Rosemary Cross.

Titel: Submarine
Originaltitel: The Darjeeling Limited
År: 2007
Genre: Drama, Komedi, Äventyr
Darjeeling Limited

Jason Schwartzman, Bill Murray, Olivia Williams, Seymour Cassel, Brian Cox, Mason Gamble, Sara Tanaka, Stephen McCole, Connie Nielsen, Luke Wilson, Dipak Pallana, Andrew Wilson, Marietta Marich, Ronnie McCawley, Keith McCawley

Wes Anderson, Owen Wilson

Drama, Komedi

Recension Rushmore

- dirtypoison sätter betyg 5 och skriver:
Rushmore är en fantastisk film, främst tack vore det fantastiska skådespelet av Jason Schwartzman och Bill Murray. Wes Anderson gör ett enstående jobb för att få tittaren att inte sympatisera med Max Fischer alls, vilket är ovanligt i många filmer. Triangeldramat är väldigt intressant och skickligt utspelat; Att Max Fischer är betydligt yngre än Rosemary och Herman betydligt äldre får hela dramat att...

Recension av Rushmore - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Norrbottens filmdagar 2004
Diskussioner om Rushmore  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rushmore (354 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Qhunden (Anmäl)   4/9 2015
Stilsäker och härligt udda, som vanligt med Wes. Vad story och Max Fischer beträffar är jag inte helsåld. Kanske att jag saknade något att sympatisera med.
Mat1az (Anmäl)   17/3 2015
Schwartzman och Murray är en fartfylld duo som fungerar riktigt bra ihop. Tillsammans med deras gemensamma kärleksintresse Olivia Williams bildar de en oslagbar trio i denna härliga komedi signerad Wes Anderson. Den är inte lika grandios som Andersons senare verk, men berättandet sker på samma exceptionella nivå. Det är en riktigt bra film. Stark fyra!
ilw (Anmäl)   14/12 2014
Bra film, men Max ger mig daterape-vibbar.
Nihilus (Anmäl)   6/12 2014
Så grymt bra film på så många plan. Borde kanske ge den en femma egentligen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rushmore