Rymdimperiet slår tillbaka

Originaltitel: Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Regissör:Irvin Kershner
Utgivningsår:1980

Om Rymdimperiet slår tillbaka:

Kampen fortsätter... I uppföljaren till Stjärnornas krig fortsätter kampen för att rädda galaxen från det ondskefulla Rymdimperiet. Luke Skywalker, Han Solo, prinsessan Leia och Chewbacca står öga mot öga med Rymdimperiets styrkor på isplaneten Hoth. När Han Solo och Leia lyckas fly, beger sig Luke till Dagobah-systemet på jakt efter jedi-mästaren Yoda. Endast med Yodas hjälp kan Luke överleva utmaningen från Darth Vader och möta den mörka Kraften.

Titel: Stjärnornas krig
Titel: Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd
Originaltitel: Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
År: 2005
Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, David Prowse, James Earl Jones (röst), Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, Frank Oz (röst), Alec Guinness, Jeremy Bulloch, Clive Revill (röst), Kenneth Colley, Julian Glover, Des Webb

Leigh Brackett, Lawrence Kasdan

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

The Empire Strikes Back

Recension Rymdimperiet slår tillbaka

- marfil sätter betyg 5 och skriver:
För mig som varit Star Wars-fan ända sedan 1978 var ju naturligtvis ”Rymdimperiet slår tillbaka” en historisk händelse när den kom 1980. Och efter att ha lyckats ta mig in på filmen som nervös 13-åring (den var ju barnförbjuden i Sverige i första visningsomgången) så var det ju självklart omöjligt för mig att bli besviken – filmen var fantastisk. Men det är inte bara jag som älskar den här filmen....

Recension av Rymdimperiet slår tillbaka - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Pembletons favorit-soundtrack, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Rymdimperiet slår tillbaka  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rymdimperiet slår tillbaka (743 st)
päronanton (Anmäl)   12/10 2018
Åh vad jag älskar dessa filmer! Verkligen Star Wars anda!!
Pi-R (Anmäl)   21/9 2018
En markant uppryckning på alla fronter jämfört med föregångaren, även om Hamills skådespeleri fortfarande lämnar en hel del övrigt att önska. Manuset är långt ifrån felfritt, men det vägs upp av starkare självförtroende och tydligare riktning än episod IV, fräsigare actionsekvenser, Vaders tydligare närvaro, Fords skådespeleri, ett ruskigt starkt soundtrack, och tillökningarna i form av Lando och Yoda. Skalar man bort nostalgin är det måhända inget filmiskt mästerverk, men likväl riktigt god underhållning
Sarakin76 (Anmäl)   18/12 2017
Banebrytende mesterverk II.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Ännu ett mästerverk efter första filmen. Även här finns dock reservationer för att George Lucas har valt att lägga till moderna scener och ändrat lite här och var som irriterar oss fans. Men hur som helst ett mästerverk och klart sevärt.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker