Rymdimperiet slår tillbaka

Originaltitel: Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Regissör:Irvin Kershner
Utgivningsår:1980

Om Rymdimperiet slår tillbaka:

Kampen fortsätter... I uppföljaren till Stjärnornas krig fortsätter kampen för att rädda galaxen från det ondskefulla Rymdimperiet. Luke Skywalker, Han Solo, prinsessan Leia och Chewbacca står öga mot öga med Rymdimperiets styrkor på isplaneten Hoth. När Han Solo och Leia lyckas fly, beger sig Luke till Dagobah-systemet på jakt efter jedi-mästaren Yoda. Endast med Yodas hjälp kan Luke överleva utmaningen från Darth Vader och möta den mörka Kraften.

Titel: Stjärnornas krig
Titel: Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd
Originaltitel: Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
År: 2005
Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, David Prowse, James Earl Jones (röst), Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, Frank Oz (röst), Alec Guinness, Jeremy Bulloch, Clive Revill (röst), Kenneth Colley, Julian Glover, Des Webb

Leigh Brackett, Lawrence Kasdan

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

The Empire Strikes Back

Recension Rymdimperiet slår tillbaka

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Jag och min några år yngre bror har alltid varit oense om vilken Star Wars-film som är den bästa. Jag har ända från börjat älskar Episod IV mest av dem alla och tyckte länge Rymdimperiet slår tillbaka var ganska tråkig - en mellanfilm inför den stora finalen. Men när jag ser om den för någon gång i ordningen på DVD slår det mig hur mycket den växer och hur välgjord den är. Jag tycker fortfarande det...

Recension av Rymdimperiet slår tillbaka - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Pembletons favorit-soundtrack, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Rymdimperiet slår tillbaka  (0 diskussioner)
Kommentarer om Rymdimperiet slår tillbaka (744 st)
karlmats (Anmäl)   19:00 14/7
Fortfarande inte lika bra som den första filmen men jag gillar den ändå mer nu än vad min tidigare kommentar indikerar. Det är episk rymdopera och jag stör mig inte alls på droiderna den här gången. Istället stör jag mig mer på Han Solos douchiga raggningsförsök på Leia. Yoda påminner om den chilenska bokföringsapan Alejandro Fuentes Bergström vilket jag tycker är orimligt roligt. Jag vet att den här blivit megahyllad, och scopet har expanderat, men det är lite av en mellanfilm och jag blir mer imponerad över de snygga miljöerna än själva storyn och dialogen. Fortfarande en riktig klassiker och 3an blickar mer uppåt än nedåt denna gång. ------- 8/3 2009 Sämre än den första filmen, främst på grund av den oerhört sega, närmast tråkiga inledningen som varar en evighet. De små robotjävlarna har tappat all sin charm och börjar bli riktigt jobbiga, Chewbacca är dock fortfarande kung. När storyn börjar ta fart och utvecklas mot slutet höjs filmen oerhört och lyckas ta sig upp till en svag 3a men det är på gränsen. Boba Fett är nice och om ljussablar fanns på riktigt skulle jag ge vad som helst för att få tag i en, de här filmerna är ändå klassiska så det förslår.
päronanton (Anmäl)   12/10 2018
Åh vad jag älskar dessa filmer! Verkligen Star Wars anda!!
Pi-R (Anmäl)   21/9 2018
En markant uppryckning på alla fronter jämfört med föregångaren, även om Hamills skådespeleri fortfarande lämnar en hel del övrigt att önska. Manuset är långt ifrån felfritt, men det vägs upp av starkare självförtroende och tydligare riktning än episod IV, fräsigare actionsekvenser, Vaders tydligare närvaro, Fords skådespeleri, ett ruskigt starkt soundtrack, och tillökningarna i form av Lando och Yoda. Skalar man bort nostalgin är det måhända inget filmiskt mästerverk, men likväl riktigt god underhållning
Sarakin76 (Anmäl)   18/12 2017
Banebrytende mesterverk II.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Ännu ett mästerverk efter första filmen. Även här finns dock reservationer för att George Lucas har valt att lägga till moderna scener och ändrat lite här och var som irriterar oss fans. Men hur som helst ett mästerverk och klart sevärt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Rymdimperiet slår tillbaka