Ryttare i blått

Originaltitel: Ryttare i blått
Regissör:Arne Mattsson
Utgivningsår:1959

Om Ryttare i blått:

Kajsa Hillman vinkar av sin man, privatdetektiven John, på Bromma flygplats. Själv ska hon resa till Strömsholms slott för att gå på kurs. På slottet händer det underliga saker och Kajsa reder på egen hand ut fallet med den mystiske Blå ryttaren.

Titel: Vita frun
Regissör: Tony Leondis
År: 2008
Genre: Komedi, Familjefilm, Fantasy
Igor

Annalisa Ericson, Nils Hallberg, Bengt Brunskog, Gunnel Broström, Björn Bjelfvenstam, Gio Petré, Mona Malm, Erik Hell, Lena Granhagen, Lauritz Falk, Kotti Chave

Folke Mellvig, Lars Widding

Thriller, Mysterium

Sverige
Med i listor: Hillman
Diskussioner om Ryttare i blått  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ryttare i blått (32 st)
BlommigaBarbro (Anmäl)   7/10 2017
Åter en härligt spännande och vackert filmad Hillman-deckare. Jättefina prestationer från Annalisa Ericsson, Nils Hallberg, Gunnel Lindblom, Mona Malm och så underbara Gio Petré som gör filmen mycket minnesvärld. Kan riktigt varmt rekommendera! Betyg: 5
dudson (Anmäl)   15/1 2017
Ett evigt springande med hästar och en rätt lam story. Fast otroligt rapp dialog med samtliga skådespelare. Riktigt syrlig och avundsjuka. Man blir rätt paff som åskådare. Gillade verkligen den maskerade ryttaren. Lite Gotiskt känsla.2+
mammene (Anmäl)   5/10 2016
Fart och fläkt, dramatik och humor en underhållande "thriller" från äldre dar men i färg, rätt snygg. Pigga skådespelare som är på alerten, historien var väl tillkrånglad, men charmig och roligt med vyer från Strömsholm som var ett utflyktsmål i somras.
Krille80 (Anmäl)   15/11 2014
Positivt är fortfarande filmens härliga färger och skådespelarnas kläder men när det kommer till skådespel och framförallt stämning och att skapa obehag så faller denna den tredje Hillmandeckaren från Arne Mattson rätt platt. Att det kunde bli så här efter de härliga: "Damen i svart" och "Mannekäng i Rött" är för mig svårt att förstå men samtidigt när det brister i delar av skådespelarinsatserna och avsaknad av en stabil handling så blir det väl så här.
Namellak (Anmäl)   12/2 2014
Överraskande bottennapp i Hillman-serien efter stämningsfullat snygga 'Mannekäng i rött'. 'Ryttare i blått' börjar bra, men sedan märks det att filmen lider av typisk trött-uppföljar-sjuka. Platta karaktärer, mestadels oinspirerad musik. Som nämnts tidigare, så har Hillmans här reducerats till trista bifigurer till förmån för Freddys pajaskonster. Dessutom förvirrande att se flera skådespelare från 'Mannekäng i rött' , men här i andra roller. Roligt ändå att se en ung, vacker Mona Malm och Hilding Bladhs foto är stilistiskt fint.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ryttare i blått