Så går ett år – Tiden i Sjöbo

Originaltitel: Så går ett år – Tiden i Sjöbo
Regissör:Ebbe Gilbe, Gunnar Källström, Kjell Tunegård
Utgivningsår:1988

Om Så går ett år – Tiden i Sjöbo:

Under det nya året 1987 möter vi en lång rad profiler i den glesbefolkade jordbruksbygden Sjöbo (15.000 invånare) mitt i Skåne - adel, borgare och bönder. Vi följer dem i deras vardag och delar deras tankar både om Sjöbo, tidens gång och livet. När kommunstyrelseordföranden, centerpartisten Sven-Olle Olsson, på sommaren vägrar ta emot 15 libanesiska flyktingar och planerar att hålla folkomröstning om frågan, delas kommuninvånarnas sympatier mellan de som är för och de som är emot invandrare och flyktingar. Hätska demonstrationer avlöser varandra på torget i byn.

Titel: Naturens hämnd
Originaltitel: Naturens hämnd
Regissör: Stefan Jarl
År: 1983
Naturens hämnd
Titel: Gud välsigne de skånska betfälten
Originaltitel: Gud välsigne de skånska betfälten
Regissör: Ebbe Gilbe
År: 2001
Gud välsigne de skånska betfälten
Titel: Sagolandet
Originaltitel: Sagolandet
Regissör: Jan Troell
År: 1988
Sagolandet

Ebbe Gilbe, Gunnar Källström, Kjell Tunegård

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Så går ett år – Tiden i Sjöbo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Så går ett år – Tiden i Sjöbo (4 st)
timbo93 (Anmäl)   24/11 2013
Den bästa svenska dokumentär jag någonsin har sett. Fantastiska delar som jag under lång tid fram över kommer bära med mig och relatera till. ETT MÅSTE ATT SE!
wernblom88 (Anmäl)   23/11 2013
En av de bästa svenska dokumentärer jag sett. Kanske den bästa. Finns många beröringspunkter i dagens samhälle.
KimEkberg (Anmäl)   13/9 2011
jag tycker att den här filmen var aldeles för hetsig för sitt eget bästa. den stannade liksom aldrig av och fokuserade på sina karaktärer vilket är något av ett krav på en film som tar sig så lång tid som denna gör- jag förstår att man vill fånga samhället mer än individerna, men jag hade gärna sett att man hade gjort bägge. hade man bara klippt bort lite tramsiga fågelbilder med hisklig hissmusik hade man kanske haft en halvtimma över för personutveckling. sen hade det inte gjort mig nåt om man hade förlängt filmen ytterligare nån timma. tid är en viktig faktor när det kommer till film.
jssfrk (Anmäl)   21/3 2008
Bitvis ohyggligt bra, bitvis smärtsamt tråkig. Tempot är minst sagt långsamt, men den som tål det blir belönad. Eller nåt.