Så vit som en snö

Originaltitel: Så vit som en snö
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:2001

Om Så vit som en snö:

Elsa Andersson växer upp med sin far och sina två syskon på en stor bondgård i Skåne vid 1900-talets början. Modern dör tidigt och fadern skaffar sig en ny kvinna, Stina. Elsas lillebror Lars bestämmer sig för att emigrera till USA. Elsa blir kvar på gården, men längtar bort. När hon fyller 21 bestämmer hon sig för att söka till en nystartad flyg-utbildning i Ljungbyhed.

Titel: Maria Larssons eviga ögonblick
Originaltitel: Ulee's Gold
Regissör: Victor Nunez
År: 1997
Ulee's Gold

Björn Kjellman, Stina Ekblad, Reine Brynolfsson, Shanti Roney, Amanda Ooms, Björn Granath, Rikard Wolff, Antti Reini, Hans Pålsson, Ben Becker, Maria Heiskanen, Tine Miehe-Renard, Magnus Krepper

Karl-Erik Olsson-Snogerod, Jan Troell, Jimmy Karlsson, Jacques Werup

Drama

Danmark, Sverige
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Så vit som en snö  (0 diskussioner)
Kommentarer om Så vit som en snö (95 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Dele (Anmäl)   7/8 2014
Troell är en duktig berättare, och såväl foto som miljöer är mkt fina i denna långsamt berättade och varma historia. Slutet dramatiseras dock på tok för mkt och emellanåt kan jag tycka att berättandet blir väl filmiskt. Svag fyra.
RichardEk (Anmäl)   28/7 2013
Troell gör som vanligt en totalt oklanderlig teknisk insats. Fotot är strålande, likaså rekonstruktionen av de historiska miljöerna. Men filmens berättelse engagerar mig endast delvis. Elsas uppbrott från en patriarkalisk, borgerlig och självdisciplinerande miljö med vad det får för konsekvenser i form av avslitna familjeband, alienering etc. är gripande återberättat. Men hennes ackumulering av känslomässiga och erotiska förehavanden griper inte tag. Skådespelarinsatserna bra. I synnerhet övertygar Björn Kjellman genom ett överraskande ekonomiskt rollspel.
Berniey (Anmäl)   28/2 2013
En av Troells sämre som känns föga engagerande men bra skådespelare o välgjord är den men för långsam.
Raimo_1985 (Anmäl)   11/12 2012
Briljanta Amanda Ooms räddar en annars tråkig och för lång film till godkänt-nivån med sin stabila insats. Rickard Wolff är också hyfsat bra mitt i tråkigheten. Jag trodde den skulle vara lite bra. Typ en trea, Ämnet och personen är ju intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Så vit som en snö